Centraal Planbureau ziet toch gouden toekomst voor windenergie

• dinsdag 27 januari 2015
  • Categorie: , , ,
  • Windenergie zal een zeer prominente rol spelen in de Europese energievoorziening, concludeert het Centraal Planbureau in een onderzoek. Recent noemde het instituut wind op zee nog een schadepost van vijf miljard.

Centraal Planbureau ziet toch gouden toekomst voor windenergie

Hoe zal de energievoorziening van Europa zich ontwikkelen tot 2050? Dat is de leidende vraag in een onderzoek dat is uitgevoerd door medewerkers van het CPB. Omdat het onmogelijk is hierop een eenduidig antwoord te geven vanwege het groot aantal onzekere factoren, werkten de onderzoekers meerdere scenario’s uit. Ze onderzochten zowel enkele manieren waarop energietechnologie zich kan ontwikkelen als mogelijke klimaatbeleid implementaties: van business-as-usual tot streng.
    Groot aandeel windenergie
    De onderzoekers concluderen dat “windenergie een prominente rol speelt in elk scenario” omdat het energieprofiel van wind goed past bij de energievraag van Europa. Piekverbruik ligt in de winter en windenergie sluit daar goed bij aan. Zonne-energie zal juist een klein aandeel hebben in de energiemix omdat het verbruik in Europa, in tegenstelling tot warmere regio’s, zomers niet piekt. Zelfs als de fenomenale prijsdaling van zonnesystemen doorzet, zal zon vanwege de hoge inpassingskosten, ofwel een klein aandeel van de markt beslaan, ofwel voor hogere elektriciteitsprijzen zorgen, aldus de onderzoekers.
    De scenario’s zijn gepubliceerd in het discussiestuk: Technological Uncertainty in Meeting Europe’s Decarbonisation Goals
    Gelooft het CPB nu wel of niet in windenergie?
    Het grote belang dat door de CPB-ers aan windenergie wordt toegekend is verrassend. Collega CPB-er Annemiek Verrips zorgde in oktober voor grote consternatie toen zij in een NOS-item bepleitte dat wind op zee een schadepost van vijf miljard euro oplevert voor de maatschappij. Het CPB heeft niet publiekelijk afstand genomen van de uitspraken van Verrips. Tijdens het Tweede Kamerdebat over het Energieakkoord twee weken geleden, vroeg SP-Kamerlid Smaling nog aan minister Kamp of de regering inmiddels met het CPB gesproken heeft over het voorval. “Ik moet gewoon kunnen vertrouwen op de politieke neutraliteit van de planbureaus”, zei Smaling. Het woord “schade” is framend.” Minister Kamp beaamde dat er met het CPB gesproken is maar hield zich over de inhoud op de vlakte: “Normaal gesproken wordt het Centraal Planbureau door voorzichtigheid gekenmerkt”.

ENERGIE Overheid

De ambtenaren van het CPB doen precies wat de regering ze opdraagt. Inmiddels weet ieder weldenkend mens dat de eeuwenoude technologie van windenergie in ieder geval al zinloos is zolang de gewonnen energie niet kan worden opgeslagen buiten de andere torenhoge bezwaren die aan de windenergie kleven. Aangezien de autist Henk Kamp als minister blijft volhouden aan de miljardenverspilling krijgt het CPB de opdracht rapporten te schrijven die Henk Kamp welgevallig zijn.