Actiegroepen tegen windenergie gaan krachten bundelen

• dinsdag 9 december 2014
  • Categorie: , ,
  • Landelijke demonstratie tegen geluidsoverlast op 19 december bij het hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam.

STICHTING GIGAWIEK

Windturbines veroorzaken veel overlast door geluid en slagschaduw en doen de waarde van woningen dalen en dat is waarom actiegroepen tegen de plaatsing van windturbines zijn. Die actiegroepen bundelen nu hun krachten door landelijk samen te gaan werken onder één dak. Daarom hebben ze de Stichting Gigawiek die vooral actief was bij Houten omgebouwd tot een landelijk platform Gigawiek met een ander bestuur en dus andere doelstellingen. Wat blijft is de wijze van actievoeren van Gigawiek.

“Natuurlijk kennen wij partijen als de NLVOW en de NKPW en zijn we bereid naar mee samen te werken, maar de NLVOW werkt juist mee aan wind op land als het maar fatsoenlijk gebeurt en de NKPW richt zich op nut en noodzaak discussie. Wij zijn gewoon tegen elke vorm van windenergie in de buurt van woningen”, alsdus het kersverse bestuur van Gigawiek

Het (landelijke) Gigawiek zal zich nog meer dan voorheen doen kennen door gerichte acties tegen plannen voor windparken, tegen turbines en parken die overlast veroorzaken en tegen plannenmakers en exploitanten die het alleen maar om geld gaat.

De eerste actie van Gigawiek is een landelijke demonstratie tegen geluidsoverlast op 19 december bij het hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam. Eneco is één van de meest overlastgevende exploitanten van windparken, honderden gezinnen liggen wakker van Eneco parken en dat pikt het nieuwe Gigawiek niet meer. “De politiek moet dit ook niet pikken en daarom nodigen we alle leden van de Tweede Kamer uit om mee te doen aan dit protest, het is toch van de gekke dat mensen in dit land de straat op moeten om te eisen dat ze rustig kunnen slapen in hun eigen huis!

Gigawiek zal de komende tijd alle actiegroepen benaderen om te zien welke acties er tegen andere grote ontwikkelaars van windparken als Raedthuys, Nuon en Essent opgezet kunnen worden, maar ook acties tegen exploitanten van overlastgevende windturbines staan op de rol. Er zal ook er meer dan vroeger gebruik worden gemaakt van de sociale media om misstanden aan de kaak te stellen.

Laat de NLVOW maar redelijk blijven en de NKPW kennis blijven uitdragen, Gigawiek 2.0 kiest voor actie als het groene geloof van de overheid en het winstbejag van de windsector slachtoffers gaan maken.

Het voorlopige bestuur van het nieuwe Gigawiek bestaat uit:

Rixt de Boer (Noord-Holland, Wieringermeer) – Woordvoerder
    Rob Mikx (Zuid-Holland, Goeree Overflakkee) – plv. Woordvoerder
    Caroline Planken (Utrecht, Vianen)
    Jan van de Zon (Drenthe, Veenkoloniën)

Voor contact:
    Rixt de Boer, Woordvoerder@gigawiek.nl, (+31)653793843