Rel om realisatie van Oeverse jachthaven

• zondag 19 oktober 2014

• Hollands Kroon - WIERINGERWERF/DEN OEVER - ’Hollands Kroon komt direct in ons vaarwater te zitten’

Door Martijn Gijsbertsen - 19-10-2014

Broodroof. Oneerlijke concurrentie. De exploitanten van jachthaven Marina Den Oever in Wieringerwerf zijn witheet over de ontwikkeling door de gemeente Hollands Kroon van in totaal vijftig passantenligplaatsen voor de ’witte vloot’ in de Oeverse visserijhaven. De helft daarvan is intussen gerealiseerd.

,,Wordt dit doorgezet, dan komt de overheid direct in ons vaarwater te zitten’’, stelt Theo Paddenburg, mede-eigenaar van de jachthaven met ruim driehonderd afmeerplekken aan het IJsselmeer.

Kwaad bloed

Het zet kwaad bloed dat Holland Kroon in het kader van het project Waddenpoort aan de andere kant van de Afsluitdijk, op een steenworp afstand van Marina Den Oever, voorzieningen voor de recreatievaart wil realiseren. Om watersporters te verwelkomen, in de verwachting dat zij het Wieringer vissersdorp bezoeken en daar hun uitgaven doen.

Vandaar dat Marina Den Oever burgemeester en wethouders om opheldering heeft gevraagd. De jachthaveneigenaars willen onder meer weten hoeveel wordt geïnvesteerd en welke tarieven worden gehanteerd.

Hollands Kroon laat op vragen van deze krant weten dat tot dusverre tachtig mille in het project is gestoken, de gemeente voor eerlijke concurrentie staat en ’constructieve gesprekken’ met Marina Den Oever worden gevoerd.

Daar denken de jachthaveneigenaren anders over. ,,Tenzij het in het algemeen belang is, is het volgens de nieuwe Wet Markt en Overheid verboden dat de overheid concurreert met het bedrijfsleven’’, weet Paddenburg.

Klanten

,,Dit kost ons potentiële klanten. In de Waddenhaven zijn al twee steigers voor pleziervaart aangelegd, daar hebben we nadeel van. Want die boten komen niet bij ons.’’

Jachthaven Marina Den Oever heeft de hulp van branchevereniging Hiswa ingeschakeld. Ook is de zaak gemeld bij het ’loket eerlijke concurrentie in de watersport’.

NHD