Windmolens, een groene fopspeen voor 60 miljard

• zaterdag 2 augustus 2014
  • Met al de te plaatsen windmolens (zie energieakkoord) kan nog niet een centrale vervangen worden.

Met groen zonder inhoud, omdat je daarmee minder dan 5% van ons huidige energiegebruik kunt invullen, kom je echt nergens. Een boodschap die bij veel mensen heel moeilijk binnen komt. Ook de overheid beschikt over deze informatie maar doen daar weinig mee.

Alles wat blauw is zul je op een effectieve manier moeten kunnen opwekken. Rechts onderaan kun je een link vinden waarachter de cijfers schuil gaan. Daaruit blijkt dat we in 2012 totaal 3269 PJ aan energie gebruikten in 2012 en dat daarvan 140PJ bestaat uit “hernieuwbaar”.

Ga je de hoeveelheid hernieuwbaar met een energieakkoord verdubbelen of verdrievoudigen dan is dat nog steeds een druppel op een gloeiende plaat maar wel een erg dure zo ongeveer 1000 euro per huishouden en dat 15 jaar lang.

De praktijk achter de cijfers
    In 2012 gebruikten we 3269 PJ aan energie in Nederland en 140 PJ daarvan voldeed aan de definitie hernieuwbaar. We gebruiken 3269 PJ aan energie in Nederland. Daarvan is 415 PJ energie in de vorm van elektriciteit wat neer komt op 12,7% van het totale energiegebruik. Op dit moment wekken we ongeveer 4,5 % daarvan op met wind energie wat neer komt op 0,6% van ons totale energiegebruik  Als we het energieakkoord uitvoeren en 14% van onze stroom komt van windmolens dan is dat in de praktijk niet meer dan 1,8% van ons totale energiegebruik.

Hoe is de beeldvorming dat windmolens een oplossing zijn tot stand gekomen?
    Alle huishoudens samen in Nederland gebruiken per jaar totaal 89PJ aan elektriciteit in 2012 dat is in de praktijk niet meer dan 2,7% van ons totale energie gebruik.  Ga nu eens kijken wat er in de windmolen-branche gebruikt wordt om publiekelijk aan te geven dat windmolens heel veel stroom opwekken.  Ze hebben de niet bestaande eenheid “huishouden” ingevoerd om aan te geven wat een geweldige hoeveelheid stroom er geleverd wordt terwijl dat gezien ons totale energiegebruik een druppel op een gloeiende plaat is.. Hieruit blijkt echter ook weer hoe er met informatie wordt omgegaan in deze branche. Daarnaast hebben we nog een probleem windenergie is sterk afhankelijk van het weer wat betekent dat je dat niet kunt afstemmen op de vraag zodat je altijd moet balanceren. Wat die instabiele levering van wind betreft, kijk eens naar dit onderzoek: Analysis of UK Wind Power Generation. Dit betreft een praktijkonderzoek over een periode van november 2008 tot en met December 2010. The report finds that:

At each of the four highest peak demand points of 2010, wind output was extremely low at 4.72%, 5.51%, 2.59% and 2.51% of capacity at peak demand.  In fact, the average output from wind was 27.18% of metered capacity in 2009, 21.14% in 2010, and 24.08% between November 2008 and December 2010 inclusive.  The entire pumped storage hydro capacity in the UK can provide up to 2788MW for only 5 hours then it drops to 1060MW, and finally runs out of water after 22 hours. The report also found that during the study period, wind generation was:  below 20% of capacity more than half the time  below 10% of capacity over one third of the time  below 2.5% capacity for the equivalent of one day in twelve  below 1.25% capacity for the equivalent of just under one day a month

Hieruit blijkt dat je met al de te plaatsen windmolens (zie energieakkoord) nog niet een centrale kan vervangen je moet ze allemaal achter de hand houden en regelmatig inzetten als de wind energie weer wegvalt of maar een beetje levert.

Als windmolens het niet zijn wat dan?
    Als eerste zoveel mogelijk besparen dat hoef je niet meer op te wekken. Vervolgens je huidige fossiele energiegebruik zo efficiƫnt mogelijk toepassen wat betekent dat je voor die paar procent windenergie niet het rendement van 90% van je fossiele centrales onderuit moet halen. En als laatste, alle kennis en middelen inzetten om echte oplossingen te bedenken. Verder inzetten op niet werkende oplossingen is water naar de zee dragen. Het enige wat je bereikt is dat je de economie onderuit haalt met een sterke achteruitgang wat werkgelegenheid betreft. Dat is een trieste conclusie maar je kunt er niet omheen.

Lees meer: http://www.groningerkrant.nl/2014/08/windmolens-een-groene-fopspeen-voor-60-miljard/#ixzz39FpPrpd8

Groninger krant