Extra geld provincie voor initiatieven bij Petten

• donderdag 24 april 2014
  • Petten - Het uiteindelijke besluit over de toekenning van 2,5 miljoen euro ligt bij de Provinciale Staten.

Gedeputeerde Staten (GS) Noord-Holland willen nog eens 2,5 miljoen euro ter beschikking stellen voor plaatselijke initiatieven van gemeenten, ondernemers en natuurorganisaties in het kustgebied bij onder meer Camperduin en Petten. „Daardoor wordt de regio aantrekkelijker voor recreanten en toeristen en krijgt het gebied een economische impuls”, aldus GS.

GS noemt het bedrag een extraatje. „Het is niet zo dat er een financieel gat moet worden gedicht", meldt een woordvoerster. „Het project bij de Hondsbossche Zeewering is uniek omdat het wordt gedragen door veel partijen zoals Provincie, Hoogheemraadschap en Rijkswaterstaat. Als ondernemers het aantrekkelijker kunnen maken hebben we daar extra geld voor over."

De provincie heeft eerder 8,1 miljoen euro betaald voor natuur- en recreatieprojecten. „Nu de eerste resultaten zichtbaar worden, zien veel organisaties en ondernemers kansen", meldt gedeputeerde Joke Geldhof. De huidige 27 projecten liggen allemaal aan de landkant in de polder, omdat destijds niet duidelijk was hoe de dijk precies zou worden versterkt. Later is hier een breed fietspad over de nieuwe duinen bijgekomen. De extra 2,5 miljoen euro zijn ook beschikbaar voor projecten aan de zeezijde van de dijk. Dit keer kunnen ook ondernemers en agrariers een subsidieaanvraag indienen.' Het geld is bedoeld voor verschillende gebieden langs de Noord-Hollandse kust. Dit betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden hoe het geld over de kust- en dijkversterkingsprojecten wordt verdeeld. Het uiteindelijke besluit over de toekenning van 2,5 miljoen euro ligt bij de Provinciale Staten. „Als zij instemmen met het voorstel zal GS rond de zomer de criteria voor de subsidie vaststellen. De regeling wordt dan in de tweede helft van het jaar opengesteld voor aanvragers."

NHD

Hans Plugge zei

Schager Courant - Lezers Schrijven

Douceurtje

HANS PLUGGE

Petten

Gedeputeerde Staten willen een extra douceurtje van 2,5 miljoen euro geven voor lokale initiatieven van gemeenten, ondernemers en natuurorganisaties in het kustgebied bij
    Petten en Camperduin.

GS zeggen dat het douceurtje de regio aantrekkelijker voor recreanten en toeristen maakt, maar wordt de regio ook aantrekkelijker voor de bewoners in de regio? GS denken in de overtreffende trap: mooi, mooier, mooist. Omwonenden: mooier zoals het nu is kan niet, de rustieke schoonheid van de natuur: onnavolgbaar, zeldzaam voor de Nederlandse kust. Wanneer er meer mensen naar de regio komen, komen er ook meer auto's. Er zullen igfrastructurele aanpassingen moeten komen om de nu al overbelaste wegen (Groet) te ontlasten, mooi, mooier, mooist leidt vanzelf tot groot, groter, grootst! Transferia langs het NH-Kanaal zou een oplossing kunnen zijn, is al geopperd, maar niet gehoord.

Door het douceurtje krijgt het gebied een economische impuls, aldus GS. Hoogheemraadschap, GS, de gemeenten Zijpe, Schagen en Bergen én subafdelingen als Kust op Kracht slingeren al tien jaar lang berichten over economische impulsen de ether in. De gemeente Zijpe besteedde meer dan een miljoen aan onderzoeken om een conceptstructuurvisie te schrijven. De gemeente Schagen kwam met supervilla's, een betonnen fallus en nu met honderden vakantiebungalow.

GS beweert nu dat zijn douceurtje de aanzet voor de economische impuls moet zijn.

Wat is dit voor een chaotische bende?

Zet politici en ambtenaren bij elkaar en de bevolking is voor 100% verzekerd van de meest kolderieke en kostenverslindende plannen.
    Zelfs in tijden dat de broekriem niet verder aangehaald kan worden blijven ze met geld smijten.