Opdrachtgever onderzoek Nawijn zelf in opspraak geraakt om vergoedingen

• vrijdag 31 januari 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  'Nee, het belemmert me niet in taak'

Martijn Gijsbertsen

Voorzitter Reginald Visser (CDA) van de gemeentelijke auditcommissie, die onderzoek laat instellen naar de declaraties van VVD-burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon, is eind 2004 zelf in opspraak geraakt vanwege vergoedingen als marinetopman.

Na publicatie over het onderzoek naar Nawijn kreeg deze krant hier van meerdere kanten uiteenlopende signalen over.

Het blijkt dat de accountantsdienst van defensie destijds vraagtekens heeft gezet bij een prestatiebeloning van 10.000 euro bruto en vliegtoelagen die schout-bij-nacht Visser in de functie van directeur personeelszaken zijn toegekend.

„Nee, ik sta er niet om te springen dat wat achter de rug is nu wordt opgerakeld", zegt hij.

Oude koeien

„Ik voel me een beetje bezwaard dat oude koeien uit de sloot worden gehaald. Maar het klopt dat ik bijna tien jaar geleden onderwerp van discussie was", beaamt Visser de ophef rondom zijn persoon.

Hij is vanaf 2012 raadslid en sinds anderhalf jaar voorzitter van de 'rekenkamer' van Hollands Kroon. Die - partijonafhankelijke - commissie geeft de gemeenteraad financieel-economische adviezen en ziet met de accountant ook toe op de financiƫle huishouding.

„Het ging niet om declaraties, maar om vergoedingen die mij waren toegekend. Daar had ik zelf niet de hand in", vertelt de ex-marineman. „Tegen mijn baas heb ik toen gezegd dat ik daarover helemaal geen gedoe wilde en ervan af wilde zien. Daarna is het gestopt."

Opheldering

„Nu kan ik daar dus eerlijk gezegd niet zo gek veel meer mee. En nee, het belemmert mij niet om mijn taak in de auditcommissie naar behoren te vervullen."

Over de kwestie eisten toenmalig PvdA-Kamerlid Frans Timmermans (thans minister van buitenlandse zaken) en collega Angelien Eijsink opheldering bij de defensieminister van toen, Henk Kamp.

De landsadvocaat kreeg opdracht om de zaak onder de loep te nemen:. Die concludeerde uiteindelijk dat er 'geen wettelijke grond voor terugbetaling' aanwezig was. Wel werd op zijn aanraden besloten de verantwoordelijkheid voor het toekennen van gratificaties uit handen van de marinetop te nemen en die voortaan aan de secretaris-generaal bij het betreffende ministerie te geven.

NHD

We kennen allemaal het gezegde "Eens een dief altijd een dief", vergelijkbaar met eens een oplichter altijd een oplichter.

Blijkbaar denkt de politiek in HK er anders over, zeker het CDA heeft geen enkele boodschap aan normen en waarden. Maar wacht eens, was het niet het voormalig opperhoofd van het CDA, onze voormalige Ministerpresident Balkenende die zijn mond vol had over de normen en waarden?
    Kennelijk vindt Elaine Vlaming dat, gelijk haar voormalig opperhoofd, hun normen en waarden voor iedereen moeten gelden, met uitzondering dan natuurlijk voor CDA ers en hun politieke vrienden.

De heer Visser in Audit-commissie!

De werkwijze van de heer Visser.

Lees hier:

Visser is een triest voorbeeld van bestuurlijk(politiek) Nederland zoals die elkaar het balletje toeschuiven en hun zakken vullen.
    Dat soort parasieten benadelen de Nederlandse burger op onvoorstelbare wijze en het werkt alleen maar averechts.

Politieke bestuurders zie je overal opduiken, als het niet in een "onafhankelijke commissie" is dan is het wel een "onderzoekscommissie", een andere keer weer in een bemiddelende rol, maar overal duikt dat politieke onkruid op, zolang het maar veel geld in het laadje brengt. Het is een roulatiesysteem waarin de politieke vrienden elkaar steeds maar weer bevoordelen. Geloof nou maar niet dat er ook maar een van dat soort halve criminelen onafhankelijk is.
    Als leden uit die commissies niet doen wat er van ze wordt verlangd dan stokt hun baantjescaroussel, voor hem dan een ander die wel doet wat er van hem gevraagd wordt.

Wethouder Lia Franken weet precies hoe het werkt, zo ook met het trafostation in 't Veld. Het stond al ruim van te voren vast waar het op verzoek van de opdrachtgever moest komen en met wat omtrekkende bewegingen, alleen maar om de indruk te wekken dat er toch wel naar de burger wordt geluisterd, kwamen ze precies weer uit waar het gepland was.
    En alleen voor niets gaat de zon op.