Ziggo Dome haalt zijn windenergie uit het buitenland

• zaterdag 19 oktober 2013
  • Amsterdam - Ziggo Dome zoekt partners om een windmolenpark op te zetten en te exploiteren.
    Dat zegt Erik Molenaar van Black Box Operations, ontwikkelaar en mede-exploitant van de concertlocatie in Amsterdam Zuidoost. Molenaar denkt niet aan Nederland.

Mede door verzet tegen bestemmingsplannen is het 'lastig om een groot park te realiseren'. „Ook in de Flevopolder en de kop van Noord-Holland is het niet te doen."

Intussen shopt Molenaar naar windenergie nit Denemarken of Duitsland. Een Nederlandse leverancier is geen optie meer. „Dat is omdat wij duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen serieus opvattea. Windenergie is voor ons geen financieel product. Zoals je billijke vliegreizen even een CO2-certificaat koopt zonder te weten waar die compensatie vandaan komt en hoe die is geproduceerd. We willen niet de handelsmarkt op, maar daadwerkelijk duurzaam deelnemen in de productie van windenergie."

Ziggo Dome, met aan de gevel voorbeeld 120.000 leds, gebruikt op jaarbasis 2,8 miljoen KWh (kilowattuur). Dat is net zo veel elektriciteit als ruim 800 gemiddelde huishoudens. Vanwege de samenwerking met concertorganisator Live Nation - partner van Ziggo Dome en Heineken Music Hall, Gelredome en een groot aantal festivals en concertlocaties - is de Ziggo Dome helemaal een grote energieklant. Ziggo Dome werkt met warrntekoudeopslag en groene stroom via Windkracht 220 van energiebedrijf Essent. Het laatste komt uit windmolenpark Westereems in Groningen. „Maar hier zijn we mee gestopt, omdat Essent de vervolgstap — wij willen deelnemen in de productie —  niet zet. Met andere Nederlandse bedrijven komen we ook niet verder. Voorlopig bekijken we elk jaar opnieuw waar we de energie vandaan halen."

NHD