’Wij voelen ons bedonderd’

• woensdag 20 juni 2007
  • 20 juni 2007 Ewijksluis - Het leeuwendeel van de bezoekers voelt zich belazerd door de Polderse politiek die terugkomt op een cruciale uitspraak.
    Veel verwijten gisteravond tijdens de voorlichtingsbijeenkomst in de ZAP-loods aan de Binnen­haven over de ontwikkeling van Van Ewijcksluis. Het leeu­wendeel van de bezoekers voelt zich belazerd door de Pol­derse politiek die terugkomt op een cruciale uitspraak. Bij de ingang kregen bezoekers het al duidelijk onder ogen.

Op grote borden stond het te lezen: ’Een man een man, een woord een woord’ en ’Laat ons dorp met rust’. In de zaal hielden twee da­mes een spandoek omhoog met de tekst ’Wij voelen ons bedon­derd, we willen er geen honderd’.

Tussen de 120 en de 150 man na­men gisteravond een kijkje. De voorlichtingsavond draai­de rond een plan - dat nog geen plan is - van Grondzaak BV en het architectenbureau Rogge­veen en Piso. Daarin werd ge­sproken over woningbouw in de kern. Wanneer ZAP en de mane­ge willen verhuizen, zou op die plek ruimte komen voor globaal genomen ruim honderd wonin­gen en appartementen. Waar dus ook ruimte is voor ouderen en starters.

Die cijfers zorgen voor onrust binnen het dorp. Van Ewijcksluis telt nu honderd woningen en 225 bewoners. Als het plan gefaseerd wordt ingevoerd, zal dat betekenen dat over tien jaar niet alleen het aantal huizen verdub­beld is, maar dat er ook rekening wordt gehouden met zo’n 175 in­woners extra. Een te omvangrijk plan, was over het algemeen gis­teravond de mening. Niet op zijn plaats in Van Ewijcksluis, maar meer iets voor Breezand of Wie­ringerwaard.

Uitspraak

Maar dat is niet het enige. Het college heeft twee jaar geleden gezegd dat de uitslag van een, onder inwoners gehouden enquête over het aantal te bou­wen woningen, leidend zou moeten zijn. Uit dat onderzoek bleek dat maximaal veertig wo­ningen als wenselijk werd gezien. Nu blijkt dat binnen die randvoorwaarden geen accepta­bel plan te realiseren valt, komen B&W terug op die uitspraak.

Diverse bezoekers aan de avond vroegen zich af waarom er iets veranderd moest worden aan hun dorp. Waarom geen denk­beeldige stolp over het dorp? Met af en toe een inbreiplannetje. Dit was geen optie, liet burgemees­ter Arnoud-Jan Pennink weten. „Het college denkt dat we het niet redden met af en toe een wo­ninkje erbij. Daarvoor zijn de op­ties in Van Ewijcksluis nihil." Ook vindt in de gemeente, net zoals elders, gezinsverdunning plaats: minder mensen in een woning. „Nederland vergrijst en ontgroent en ik kan melden dat Van Ewijcksluis voorloopt op an­dere dorpen in Anna Paulowna. Als we de vitaliteit willen bewa­ren, zullen we iets moeten ont­wikkelen. En niet alleen naar het dorp, maar ook naar de regio moeten kijken."

Of het idee verder ontwikkeld gaat worden, is aan de gemeente­raad. De leden, waarvan er veel waren afgereisd naar Van Ewijck­sluis, zullen zich hierover in een later stadium buigen.

De bewoners reageerden te­leurgesteld over de gang van za­ken. „Wat is onze invloed dan?" De voorzitter van de dorpsver­eniging hield zich tijdens de dis­cussie opvallend stil, maar vroeg aan het einde van de avond de microfoon. Hij stelde met verba­zing naar alles te hebben geluis­terd.

Bron: NHD