Weerstand tegen Bidens miljardenplan voor windenergie op zee

• maandag 6 mei 2024
  • Categorie: , ,
  •  De regering-Biden gaat de Amerikaanse windenergiesector op zee sterk uitbreiden, maar dit stuit op felle weerstand.

6-5-2024

Volgens critici zijn de plannen enorm duur en potentieel schadelijk voor het milieu zijn, zonder grondige milieu-effectrapportages.

De regering-Biden heeft als doel gesteld om in zes jaar tijd 30GW aan offshore windenergie te realiseren. Maar en ambitie die volgens velen onhaalbaar is. "De plannen van Biden voor offshore wind zijn grandioos en destructief," schrijft academicus David Wojick van ngo CFACT. Hij waarschuwt voor de "cumulatief destructieve milieu-impact van het volbouwen van onze kust met torens en kabels."

De focus ligt vooral op de uitbouw van een enorme infrastructuur in de Atlantische Oceaan. "In plaats van de elektriciteit individueel aan land te brengen vanuit elke grote windfaciliteit, bouwen we een massief hoogspanningsnet in de oceaan," legt het energieministerie uit. Maar volgens Wojcik zou deze aanpak gepaard gaan met "enorme onbekende kosten" voor het versterken van het landelijke stroomnet.

Soepelere regels
    De regels voor het toekennen van offshore windvergunningen zijn ook versoepeld, wat volgens ontwikkelaars het proces vereenvoudigt. "De belangrijkste 'regulatoire barrière' is de milieu-impactanalyse. De nieuwe regels vereisen dat agentschappen deze versnellen, wat betekent dat ze eroverheen glossen zonder tijd voor serieuze analyse," meldt een persbericht van BOEM.

Anne Reynolds, vicepresident van de American Clean Power Association, juicht de nieuwe regels toe: "Deze moderniseringsregel zal het vergunningsproces stroomlijnen en regelgevende barrières voor ontwikkelaars verminderen. Het zal ook leiden tot meer samenwerking tussen federale, statelijke en lokale belanghebbenden."

Meer kritiek
    Critici zoals de American Clean Power Association waarschuwen echter dat het minimaliseren van de milieu-impact meer een goedbedoeld idee lijkt dan een concrete maatregel. "Het concept van cumulatieve impacts wordt niet aangepakt, terwijl de uitsterving van de noordkaper onomkeerbaar zou zijn," voegen zij eraan toe.

Met de aankondiging van vele nieuwe leaseverkopen voor de komende vijf jaar, van Maine tot Oregon, en nieuwe regelgeving voor het vergunnen van offshore windprojecten, lijkt de kritiek alleen maar toe te nemen. "Dit is allemaal onderdeel van een enorme haast om iets enorm duurs en ecologisch destructiefs te doen waarvoor totaal geen noodzaak is," sluit Wojick af.

In november vinden de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaats, maar Biden doet het momenteel erg slecht in de peilingen. Zijn grootste concurrent, Donald Trump, staat namelijk op een voorsprong in bijna alle 'swing states'.

NieuwRechts