Italië valt Stoltenberg aan – “NAVO kan ons niet dwingen in Rusland te doden”

• dinsdag 28 mei 2024
  • Vertegenwoordigers van de Italiaanse regering eisen zelfs het aftreden van de secretaris-generaal van de NAVO als hij geen koerscorrectie wil aanbrengen.

Italië valt Stoltenberg aan – “NAVO kan ons niet dwingen in Rusland te doden”

Geplaatst op  door E.J. Bron

Voor zijn eis om het de Oekraïne toe te staan om NAVO-wapens tegen Russisch gebied in te zetten, oogst Jens Stoltenberg felle kritiek uit Rome. Vertegenwoordigers van de Italiaanse regering eisen zelfs het aftreden van de secretaris-generaal van de NAVO als hij geen koerscorrectie wil aanbrengen.

De Italiaanse minister-presidente Giorgia Meloni en andere regeringsvertegenwoordigers beschuldigen de secretaris-generaal van de NAVO, Jens Stoltenberg, er van de spanningen met Moskou aan te wakkeren.

Stoltenberg had gezegd dat het “tijd zou worden” dat de NAVO-leden hun politiek overdenken en de Oekraïne de inzet van Westerse wapens voor aanvallen op Russisch territorium toe te staan.

“Ik weet niet waarom Stoltenberg zoiets gezegd heeft, we moeten heel voorzichtig zijn”, zei Meloni gisteren tegenover de Italiaanse tv-zender Rai 3. De minister-presidente benadrukte weliswaar dat “de NAVO standvastig moet blijven en niet het signaal moet afgeven dat ze toegeeft”, maande echter tot “grote voorzichtigheid”.

“Er zijn veel twijfelachtige uitlatingen”, voegde Meloni er aan toe en herinnerde er aan hoe ze de Franse president Emmanuel Macron vanwege diens uitlatingen over het mogelijk sturen van troepen naar de Oekraïne had berispt.

Ondertussen verklaarde de viceminister-president en minister van Verkeer, Matteo Salvini, op een verkiezingsbijeenkomst gisteren dat Stoltenberg “niet in naam van het Italiaanse volk zou kunnen spreken”.

“De NAVO kan ons niet dwingen in Rusland te doden, noch kan iemand ons dwingen Italiaanse soldaten naar de Oekraïne te sturen om daar te vechten of te sterven”, zei Salvini, en argumenteerde dat Rome alleen wapens naar de Oekraïne zou sturen “om zich te verdedigen”, niet echter om “buiten zijn territorium te vechten, toe te slaan en te doden.”

Gericht aan het adres van Stoltenberg zei Salvini:

Deze meneer zou of om vergeving moeten vragen, zijn uitlatingen moeten corrigeren of moeten aftreden.”

Ook minister van Buitenlandse Zaken Antonio Tajani benadrukte dat de wapens die Italië naar Kiev zou sturen alleen “binnen de Oekraïne” ingezet zouden mogen worden.

Roep naar aanvallen op Rusland wordt luider – druk op Biden en Scholz neemt toegenomen

Maar in het Westen wordt de roep naar een inzet van de eigen wapens tegen doelen in Rusland steeds luider – voorbeeld daarvoor is de vandaag op de voorjaarsbijeenkomst van de parlementaire vergadering van de NAVO aangenomen slotverklaring, die het Kiev toestaat om doelen op Russisch grondgebied met NAVO-wapens aan te vallen.

Ook in de VS neemt de druk op president Joe Biden toe om een gebruik van bijvoorbeeld ATACMS-kruisraketten tegen doelen in Rusland toe te staan. Zo zei de woordvoerder van het Amerikaanse Congres, Mike Johnson, afgelopen woensdag dat het Kiev toegestaan zou moeten zijn om doelen op Russisch grondgebied met door de VS geleverde wapens aan te vallen. Washington zou “de Oekraïne moeten toestaan de oorlog zo te voeren zoals zij dat als juist beschouwt”, aldus de Republikein.

Twee dagen daarvoor had een de partijen overstijgende groep Congresleden het Pentagon opgeroepen om de beperking op te heffen, omdat deze de Oekraïners er aan zou hinderen “zichzelf te verdedigen”.

In Duitsland is het vooral de politicus van de Groenen, Anton Hofreiter, die de inzet van Duitse wapens zoals de Taurus-kruisraket tegen doelen diep in Russisch gebied bepleit. Tegenover de kranten van de Funken Mediagroep zei hij afgelopen weekend:

Het volkerenrecht staat het een aangevallen staat toe om militaire doelen in het land van de agressor aan te vallen.”

Bondskanselier Olaf Scholz (SPD) wijst de inzet van Duitse wapens tegen Russisch gebied af. Echter minder vanwege juridische overwegingen, maar veelmeer uit de terechte vrees voor een enorme escalatie – in het kader waarvan Duitsland dan door Moskou als oorlogspartij beschouwd zou worden.

Bij een burgergesprek gisteren op het “Democratiefeest” in Berlijn zei Scholz daar over:

Voor de wapenleveringen, die we tot nu toe hebben gedaan, hebben we duidelijke regels, die met de Oekraïne overeengekomen zijn. En die functioneren.”

Vanwege zijn inspanning om Duitsland niet direct in het Oekraïne-conflict te verwikkelen, had Hofreiter de bondskanselier een week geleden in feite in de schoenen geschoven een agent van Rusland te zijn, het deel van een “Hidden Agenda” te zijn.

Bron:
    rt.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (