Gratis verduurzaming voor inwoners Hollands Kroon. Gemeente vindt arbeidskrachten in bijstandsgerechtigden

• dinsdag 30 april 2024

• Hollands Kroon - Wieringerwaard - Een
    ’unieke samenwerking’ is in Hollands Kroon van de grond gekomen.

Lars van der Bel 30-4-2024

De gemeente, woningcorporaties, onderwijs en zorg hebben elkaar gevonden in een missie het woningbestand te verduurzamen. „Een mes dat aan drie, vier kanten snijdt.”

Het is bij sommigen even schrikken en omkijken als in het voormalige woonzorgcomplex Molenweid in Wieringerwaard dinsdagmiddag iets lijkt op te stijgen. „Gaat goed hoor”, stelt huisfluisteraar Lars Boelen de mensen gerust, om vervolgens wethouder Lilian Peters toe te roepen dat ze zo op het eerste gezicht een ’prima score’ heeft neergezet, met ’kieren jagen’.

De wethouder neemt het compliment dankbaar in ontvangst om haar verhaal te vervolgen, het verhaal waarvoor vanmiddag een tiental organisaties bij elkaar zijn gekomen. Dat zijn onder andere: woningstichting Anna Paulowna, Wonen Plus Welzijn, Woonzorggroep Samen, Incluzio, uiteraard de gemeente Hollands Kroon en zo nog wat organisaties verantwoordelijk voor inwoners en woningen in de gemeente.

De kanten betreffen in dit geval het woningbestand van Hollands Kroon, inwoners geteisterd door energiearmoede, bijstandsgerechtigden en zeg maar gerust alle organisaties die daarbij betrokken zijn.

„We zijn niet de eerste gemeente die dit hebben”, meldt Versluis optimistisch. „Maar nog wel een van de weinigen. En we gaan dit zeker presenteren aan de andere Noordkop-gemeenten.”

„Een unieke samenwerking”, haakt collega-wethouder Maarten Versluis in. „Een project waarbij het mes aan drie, vier kanten snijdt.”

Barrière

Waar het optimisme vandaan komt, is in dit geval eenvoudig te raden. Het betreft een samenwerking waarvan je denkt: ’waarom is dat niet eerder bedacht?’

Versluis: „Wij hebben in onze gemeente, net als in veel andere gemeenten, nog altijd mensen die in slecht geïsoleerde woningen leven. Energiearmoede is iets wat daar uit voorkomt. Probleem is dat we die mensen niet altijd kunnen bereiken. Dat kan zijn omdat ze bijvoorbeeld geen krant lezen of geen internet hebben, omdat ze dementerende zijn, weduwe of omdat ze een taalbarrière moeten overwinnen. Je las het ook in de krant van de week: mensen die over het algemeen weinig te besteden hebben, leven vaak in de minst verduurzaamde huizen, omdat verduurzamen geld kost. Die mensen willen we met behulp van de woningbouwcorporaties opspeuren en hun huizen verduurzamen. En dat laten we doen door onze Energieklussers.”

De Energieklussers zijn mensen met ’een afstand tot de arbeidsmarkt’, zoals het netjes wordt gezegd. Meer specifiek zijn het inwoners van de gemeente met een bijstandsuitkering die al een tijdje en vaak ongewenst aan de zijlijn staan.

Beschermd

„Vaak zijn het mensen met een hulpvraag”, verheldert zorgcoördinator Geert van Probedrijven. „Voor hen is een stap naar een werkgever groot. Omdat ze bijvoorbeeld angsten hebben, wat vaak weer voortkomt uit een gevoel niet goed genoeg te zijn. Bij dit project krijgen ze de kans om in een beschermde omgeving uit hun schulp te kruipen. Ze werken met elkaar in teamverband en hebben een leidinggevende die de tijd voor ze neemt en ze dingen leert. De mensen waar ze langs komen zijn op hun beurt hartstikke blij met ze omdat ze gratis en voor niets hun huis komen verduurzamen. Ondertussen halen ze certificaten, wat goed is voor hun zelfvertrouwen, maar die hen ook helpen bij het betreden van de arbeidsmarkt.”

Versluis: „In de gemeente Hollands Kroon hebben wij zo’n 600 mensen die in de bijstand zitten. Er zit veel verloop in, maar dat is al wel enkele jaren het aantal. Daar zitten mensen tussen met complexe problematiek, maar ook mensen die echt wel willen en kunnen. Onbenut arbeidspotentieel is dat. Wat je ziet is dat deze mensen een zorgvraag ontwikkelen als ze de deur niet meer uitgaan, dus behalve arbeidskrachten op korte termijn scheelt het op lange termijn ook nog in de zorg.”

Kieren

Aan de andere kant van de zaal is Lars Boelen ondertussen in de weer met het dubbelglas van Molenweid. „Kijk”, zegt-ie nadat hij met zijn telefoon een foto heeft gemaakt van het glas. „Dit is goed geïsoleerd, die ander niet. Dat zie je aan dat blauwe bolletje op de foto.”

Specialiteit van de huisfluisteraar: met eenvoudige tips and trics huiseigenaren op pad helpen bij verduurzamen. „Mensen denken dan meteen aan zonnepanelen en warmtepompen. Ik zie dat allemaal als vervolgstappen. De grootste slagen zijn te behalen bij het dichten van kieren, radiatorfolie en dat soort zaken. Je leest ook wel eens dat er 80.000 euro nodig is per woning om ze energieneutraal te maken. Dat is als je direct inzet op grote installaties. Het kleine werk van isoleren is vaak veel effectiever. Daarna komen de warmtepompen. Ik denk dat je het merendeel van de huizen daarmee voor minder dan de helft energieneutraal kan maken.”

Ernaast staat Sam, een van de Energieklussers die de Oekraïense bewoners van Molenweid hebben bijgestaan bij het verduurzamen van de woningen.

„Ik weet het niet hoor”, zegt-ie tegen een van de deelnemers van het ’kieren dichten’. „Ik zou dat andere profiel nemen, dat gaat beter bij dit soort kozijnen.”

Versluis: „Dat bedoel ik nou, zulke jongens worden soms jarenlang over het hoofd gezien. Terwijl we zo’n krappe arbeidsmarkt hebben. Zo zie je maar: er is nog genoeg arbeidspotentieel. Je moet alleen net iets beter kijken om het te kunnen ontdekken.”

Gratis hulp

Mensen die gebruik willen maken van de Energieklussers in Hollands Kroon kunnen voor meer informatie terecht op de website van de gemeente.

Noordhollands dagblad

Het wensdenken van ambtenarij en politiek, iedereen in een duurzame woning. Vreemd toch dat 20 jaar geleden iedereen zijn woning kon verwarmen met zijn cv en iedereen kon dat betalen. Met de absurde verhoging van de energiekosten, hoofdzakelijk veroorzaakt door de absurde belastingen hierop en de winstmarges van de Energieleveranciers, wordt het voor de mensen steeds lastiger om nog enigszins behaaglijk in hun woning te vertoeven. Met het plaatsen van dubbel glas, kosten ongeveer 3 a €4000,00 en het plakken van tochtstrippen of radiatorfolie kom je er lang niet. Vloeren, muren en daken veroorzaken het meeste warmteverlies. Heet verduurzamen van een woning kost gewoon minimaal €50.000 en daarbij vergeten ze te vertellen dat de stroomkosten buitensporig zullen stijgen. Alles wordt veroorzaakt door de paniek die de linkse horde veroorzaakt over niet bestaande Co2 en Stikstof en de idioten blijven er maar mee doorgaan, ook in Hollands Kroon. Zoals ik heb meegemaakt met een zogenaamd deskundige ambtenaar die ik om uitleg vroeg over hoe en waarom er een Co2 probleem was en hoeveel Co2 er dan wel niet in de lucht zit keek de man me aan en moest het antwoord schuldig blijven, hij had geen flauw benul, wel een grote mond.