ICJ oordeelt in het nadeel van Oekraïne tegen Rusland over terrorisme en MH17

• zaterdag 3 februari 2024

1-2-2024

Het Internationaal Gerechtshof oordeelde woensdag dat Rusland geen terrorisme heeft gefinancierd in zijn verdediging van separatisten in Oekraïne en het hof weigerde Rusland schuldig te verklaren aan het neerhalen van vlucht 17 van Malaysian Airlines, zoals Oekraïne had gevraagd.

De zaak werd in 2017 door Oekraïne aanhangig gemaakt bij het ICJ, drie jaar nadat de door de VS gesteunde staatsgreep in Kiev de democratisch gekozen president Viktor Janoekovitsj ten val had gebracht, schrijft Joe Lauria.

Toen Russischtaligen in Donbass in opstand kwamen tegen de ongrondwettelijke regeringswisseling waar men voor had gestemd, lanceerden de coupplegers in 2014 een zogenaamde “antiterroristische” militaire operatie om de opstand neer te slaan.

Rusland reageerde door etnische Russen te helpen met wapens en ander militair materieel. Oekraïne beweerde voor het Hof dat dit in strijd was met een verdrag dat de financiering van terrorisme verbiedt.

Maar het Internationaal Gerechtshof oordeelde woensdag dat het verdrag alleen betrekking had op geldovermakingen aan vermeende terroristische groeperingen. Dit “omvat niet de middelen die worden gebruikt om terroristische daden te plegen, waaronder wapens of trainingskampen,” aldus het Hof in zijn vonnis.

“Bijgevolg valt de vermeende levering van wapens aan verschillende gewapende groepen die actief zijn in Oekraïne buiten de materiële werkingssfeer van het verdrag tegen de financiering van terrorisme, oordeelde het Hof. Het Hof zei ook dat het geen bewijs had om aan te tonen dat een van de gewapende milities in Donbass die tegen de regering vechten als terroristische groeperingen kan worden gekenmerkt.

Het ICJ oordeelde alleen dat Rusland “nalaat maatregelen te nemen om feiten te onderzoeken … met betrekking tot personen die naar verluidt een strafbaar feit hebben gepleegd.” Het voegde eraan toe dat het hof “alle andere argumenten van Oekraïne verwerpt.”

De uitspraak is van groot belang voor het ondermijnen van de bewering van Kiev dat het een oorlog voert tegen terroristen in Donbass, een essentieel onderdeel van het narratief van Oekraïne en het Westen ter rechtvaardiging van de brute campagne die meer dan 10.000 burgers het leven heeft gekost.

Rusland viel Oekraïne binnen in februari 2022 toen er aanwijzingen waren dat Kiev een nieuw offensief begon tegen Donbass. Oekraïne en het Westen waren er niet in geslaagd om twee vredesakkoorden uit te voeren waarover in Minsk was onderhandeld en die door de VN-Veiligheidsraad waren bekrachtigd. Westerse en Oekraïense functionarissen gaven later toe dat ze nooit van plan waren om de overeenkomst uit te voeren en deden alsof ze tijd wilden winnen om hun strijdkrachten tegen Rusland op te bouwen.

MH17 claim verworpen

In zijn klacht bij het Hof had Oekraïne ook beweerd dat Rusland verantwoordelijk was voor het neerhalen van vlucht MH17 van Malaysia Airlines in 2014, waarbij alle 298 burgerpassagiers en bemanningsleden aan boord omkwamen. Kiev wilde dat Rusland compensatie zou betalen aan de slachtoffers.

Maar de rechtbank weigerde een uitspraak te doen over de vraag of Rusland verantwoordelijk was en een schadevergoeding te eisen. Deze uitspraak lijkt in tegenspraak met de resultaten van het officiële onderzoek naar het incident.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (DSB) en een door Nederland geleid gezamenlijk onderzoeksteam (JIT) concludeerden in 2016 dat het vliegtuig was neergeschoten door etnische Russische separatisten met een door Rusland geleverde raket. Moskou heeft betrokkenheid bij het incident ontkend.

Het Russische juridische team luistert naar de uitspraak van het ICJ op woensdag. ( Screenshot V.N. TV / Foto Credit: Consortium News)

De uitspraak over MH17 kwam twee weken nadat het Europese Hof van Justitie besloot dat de Nederlandse regering niet verplicht was om informatie over het incident vrij te geven. De Nederlandse nieuwszender RTL Nieuws had de zaak aanhangig gemaakt bij het ICJ.

Het wilde weten welke rapporten de Nederlandse regering had gekregen over het Oekraïense luchtruim voordat het vliegtuig werd neergeschoten. De regering weigerde die informatie vrij te geven en de Europese rechter oordeelde dat ze geen informatie over de veiligheid van de luchtvaart hoefde vrij te geven.

Geen discriminatie

Oekraïne kreeg ook geen compensatie voor wat het beschouwde als discriminatie van etnische Tataren en Oekraïners op de Krim nadat Rusland het schiereiland in 2014 had geannexeerd.

De rechtbank was het er alleen mee eens dat Rusland het Oekraïense taalonderwijs op de Krim niet had beschermd. Deze klacht kwam er toen Oekraïne wetten aannam die de Russische taal in het land discrimineerden.

Joe Lauria van CN stond woensdag buiten bij het Wereldgerechtshof voordat de uitspraak werd gedaan:

Copyright © 2024 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

Volg Frontnieuws op Telegram

Het zou prachtig zijn als de geïndoctrineerde kudde schapen in Nederland de ogen eens zou openen en zou stoppen met zich dag in dag uit misleidend door NPO en Media te laten indoctrineren. Helaas is dat teveel gevraagd van het merendeel van de tot het intellectuele niveau van de gemiddelde Afrikaan afgedaalde Nederlandse burgers.