De stad kent meer natuur dan het platteland.

• zaterdag 3 juni 2023
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA
    De stad kent meer natuur dan het platteland. Daar gaat grootgrondbezitter Hollands Kroon nu iets aan doen. ’Zullen er op platteland aan moeten wennen dat het niet aangeharkt is’

Lars van der Bel 2-6-2023

Plattelandsgemeenten leggen het - gek genoeg - af tegen steden op het gebied van natuurbeheer, dat tonen onderzoeken al jaren aan. Ja, de luchtkwaliteit is in de buitengebieden beter, maar het feit blijft dat de boompjes en beesten daar geen boodschap aan hebben. Zij tieren welig bij de kruip-door-sluip-door mogelijkheden van de stad terwijl zij tussen monoculturen van het platteland maar moeilijk wortel schieten. Grootgrondbezitter Hollands Kroon gooit de biodiversiteit een reddingsboei toe met het initiatief ’maai mei niet’.

Vier miljoen vierkante meter, vierhonderd hectare, ofwel: om en nabij 560 voetbalvelden. Het is het werkveld van Rob Schilder, areaalbeheerder namens Hollands Kroon. De uitdaging van Schilder: anders dan bijvoorbeeld grote akkerbouwers is zijn areaal opgeknipt in kleine lapjes berm en perk. En tegenwoordig worden er steeds meer en diverse eisen gesteld aan het beheer van dat groen. De laatste en meest actuele uitdaging heeft betrekking tot biodiversiteit. ’Maai mei niet’ heet het initiatief dat klepelbakken en maaiers op het moment binnenhoudt. Anders dan de naam doet vermoeden, staat het voor een aanpak waar inwoners van Hollands Kroon ook de rest van het jaar iets van gaan merken.

„De algemene tendens is dat de biodiversiteit sterk aan het afnemen is”, verklaart Schilder. „Als gemeente proberen wij daar verbetering in te brengen door het gemeentegroen iets ecologischer te beheren. Dat wil zeggen dat we kruidenrijke vegetatie en bloemetjes iets langer laten doorgroeien. En dat is ook weer beter voor tal van dieren die gebruik maken van die gronden.”

Gewenning

Wat inwoners ervan merken, is dat bermen aanzienlijk langer niet gemaaid worden dan voorheen. Het levert de gemeente zo nu en dan commentaar op, merkt ook Schilder. Gehoorde bezwaren: het staat rommelig, het oogt goedkoop; het is plat gezegd een stuk minder goed voor elkaar dan vroeger toen de gemeente het groen nog met grote regelmaat kwam onderhouden.

„Het heeft te maken met gewenning. Wellicht is het zo dat wij er op het platteland toch iets meer aan zullen moeten wennen dat het allemaal niet meer zo aangeharkt is”, stelt Schilder. „We zien het ook met de bestrijding van het onkruid waar we nog wel eens iets over horen. Ja, vroeger mochten we nog chemisch bestrijden. Maar dat kan nu niet meer, dat mag niet meer. Biodiversiteit speelt nu sinds een jaar of vier, vijf een steeds grotere rol omdat het niet goed gaat met de natuur, en dat maakt dat we de methoden van tien jaar geleden niet meer kunnen toepassen.”

Toch is het niet zo dat de gemeente Hollands Kroon, in tegenstelling tot andere gemeenten, ’honderd procent meedoet’ aan het initiatief.

Schilder: „Wij hebben verkeersveiligheid hoger op de agenda staan dan biodiversiteit. Op en rondom gevaarlijke kruisingen wordt daarom gewoon gemaaid en langs de drukkere wegen maaien wij ook de eerste meter van de berm. Over het algemeen zitten daar toch niet de meest bijzondere planten en dieren.”

Betaalbaar

Behalve veilig is het groenbeheer van Hollands Kroon ook betaalbaar, laat vergelijkend warenonderzoek jaarlijks zien. En dat is niet onbelangrijk voor een dunbevolkt gebied met veel gemeentelijk groen. „We werken heel efficiënt met de middelen die we hebben”, weet Schilder. „En dat komt ook door het voordeel van een poldergemeente, dan kan je de boel een beetje efficiënt inrichten. Daarnaast hebben we ook groen dat veel en intensief onderhouden moest worden omgevormd naar gras. Dat is relatief goedkoop. Dat we het gras nu minder hoeven te maaien wil alleen niet zeggen dat het nóg goedkoper is. Bij ecologisch beheer van gemeentegroen hoort soms ook dat het gemaaide gras even moet blijven liggen en later moet worden opgezogen of opgeveegd. Zo wordt de voedselrijkdom van de grond iets minder en krijgen ook de minder harde groeiers onder de planten een kans. Dat is meer werk dan een berm klepelen en alles laten liggen, maar is wel goed voor de biodiversiteit.”

Of het nieuwe beleid zijn vruchten gaat afwerpen wordt de komende jaren onderzocht. De gemeente Hollands Kroon heeft een tiental gebieden aangewezen die ze de komende jaren gaan monitoren voor het meten van biodiversiteit.

Noordhollands Dagblad