Het waterschap houdt bijna 5 miljoen over. HHNK profiteert enorm van het opwekken van duurzame energie

• woensdag 10 mei 2023
  • Categorie:
  • HEERHUGOWAARD Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), het waterschap voor Noord-Holland boven het Noordzeekanaal, heeft 2022 afgesloten met een overschot van 4,7 miljoen euro.

10-5-2023

Die plus is bijna 2 procent in het huishoudboekje voor het hele jaar van zo’n 290 miljoen euro en blijkt vooral te danken aan opbrengsten uit opwekking van zonne-energie plus rente-inkomsten.

„Op terreinen bij rioolwaterzuiveringsinstallaties hebben we zo’n 60.000 zonnepanelen staan. Onze zonneparken zijn bedoeld om energieneutraal te worden door in ons eigen stroomverbruik te kunnen voorzien”, legt dagelijks waterschapsbestuurder Saskia Borgers uit.

Klapper

„Hierdoor hebben we minder elektriciteit hoeven inkopen en wat extra is opgewekt, geleverd aan het landelijke net. Daar krijgen we dan voor betaald. Dat heeft voor een meevaller van 1,8 miljoen euro gezorgd, een aardige klapper.”

Door het fraaie weer is vorig jaar 16.500 megawattuur zonnestroom opgewekt, genoeg voor het gemiddeld jaarverbruik van bijna 6000 huishoudens, ruim 20 procent meer dan in 2021. „Bovendien hebben we geprofiteerd van gestegen prijzen op de energiemarkt.”

Lees ook: Nieuwe inkomstenbronnen moeten voorkomen dat onze waterschapsbelasting extreem stijgt. ’We willen niet alleen energieneutraal worden, maar ook energieleverancier zijn’

De rente-inkomsten van zo’n zeven ton zijn genoten op een lening van 651 miljoen euro, de grootste die het waterschap ooit heeft afgesloten, waarvan momenteel nog zo’n 420 miljoen op de bank staat.

„Het goede nieuws is dat de rente nu verder lijkt te gaan stijgen, dus die meevaller zou dit jaar fors hoger kunnen uitvallen. We rekenen in 2023 op misschien wel ruim 10 miljoen. Dat geeft wat vet op de botten”, aldus de demissionair en scheidend schatkistbewaarder.

Borgers vindt het knap en is er trots op dat HHNK ondanks de economische onzekerheden door de Oekraïne-oorlog en prijsstijgingen vanwege inflatie zich financieel redelijk door 2022 heeft gemanoeuvreerd.

Belastingverlaging

Door de verkiezingsuitslag is Borgers binnenkort hoogheemraad af en wordt naar alle waarschijnlijkheid opgevolgd door Simon Ruiter (fractie ongebouwd, namens LTO/agrariërs). „Ik zou mijn opvolger adviseren de reserves aan te vullen, die eerder zijn aangewend om de stijging van waterschapsheffingen beperkt te houden”, zegt ze.

Lees ook: Waterschap leent grootste smak geld uit historie: 651 miljoen euro, ruim 26 keer de begroting van voetbalclub AZ

„Mogelijk kan voor inwoners iets terug worden gedaan”, hoopt zij op belastingverlaging. „Ondanks alle omwentelingen hebben we een lastige economische situatie doorstaan. De lenigheid van de organisatie, die heeft gedurfd te investeren, verdient een groot compliment.”

Borgers verwacht dat het nieuwe dagelijks bestuur de ingezette koers om vol voor productie van groene energie te gaan, blijft volgen. „Er komen sowieso meer zonneparken, in Ursem is zo’n park net opgeleverd. Uiteindelijk willen we doorgroeien naar 80.000 panelen. In Alkmaar, Den Helder en Oosthuizen worden ze ook geplaatst.”

Windmolens

„Verder gaan we serieus aan de slag met windenergie: er worden twee kleine windmolens overgenomen in Den Helder, bij gemaal Helsdeur, en we willen er een aantal op eigen terrein bouwen. Waar is nog niet duidelijk, van tien onderzochte locaties zijn er enkele interessant.”

Een door de (nationale) Waterschapsbank uitgekeerd dividend en het vlot betalen van vertraagde heffingsaanslagen door inwoners en bedrijven hebben eveneens bijgedragen aan het positieve miljoenensaldo over 2022.

Toch zijn er ook zorgen. Bijvoorbeeld over klimaatverandering, aanhoudende droogte, waterkwaliteit, bodemdaling in veenweidegebied plus grondstoffentekort en personeelsschaarste bij aannemers/uitvoerders.

Lees ook: Meer droogte en hitte, vaker clusterbuien en stormen. Gevolgen klimaatverandering worden in Noord-Holland Noord serieus voelbaar. ’Er is wel iets aan de hand’

„Door de onzekere aanvoer van grondstoffen heeft het zuiveringsproces onder druk gestaan. Door gebrek aan materialen en menskracht zijn niet alle geplande werkzaamheden volledig uitgevoerd”, maakt Borgers duidelijk.

Zo is de bouw van het nieuwe gemaal Vurige Staart (in de buurt van Purmerend) door vertraagde levering van damwanden uitgesteld, evenals het baggeren van het Amstelmeer (bij Wieringen). Dijkschades zijn lang niet altijd direct verholpen, nergens dreigt acuut gevaar, zo verzekert Borgers.

Ander knelpunt waarmee het waterschap wordt geconfronteerd is de toenemende uitstroom van personeel, met name door pensionering. HHNK heeft momenteel 910 medewerkers, ongeveer 850 fte.

Statushouders

„Terwijl we nieuwe taken op ons af zien komen, moeten we heel veel moeite doen om nieuwe mensen binnen te halen. Daarom zetten we volop in op stages en willen we kansen bieden aan vluchtelingen uit Oekraïne en statushouders”, vertelt zij.

Lees ook: Waterschap wil 45.000 zonnepanelen extra: HHNK steekt nog eens zestien miljoen in opwekking groene stroom

„Er loopt straks een boel kennis en ervaring de deur uit. Om die toch enigszins te kunnen behouden, zijn we begonnen met meester/gezelconstructies: wanneer mensen volgend jaar met pensioen gaan, koppelen we ze nu aan een nieuwkomer om die vakkundig te begeleiden.”

Ondanks de personeelswisselingen, vacatures en werkdruk is de taakuitoefening op peil gebleven. „Het waterschap heeft zich in deze ingewikkelde, onvoorspelbare periode veerkrachtig en betrokken getoond. Er is een stevig beroep gedaan op improvisatietalent en zelfredzaamheid. Dat is te prijzen.”

Noordhollands Dagblad

Heel trots weet HHNK te melden dat:"Die plus is bijna 2 procent in het huishoudboekje voor het hele jaar van zo’n 290 miljoen euro en blijkt vooral te danken aan opbrengsten uit opwekking van zonne-energie plus rente-inkomsten". Ze vergeten daarbij te vermelden dat het diezelfde burgers zijn die middels verhoogde belasting op energie vanwege de verhoging van de subsidie zelf voor de winstcijfers zorgen. Kort gezegd, HHNK profiteert van de ellende van de burgers. Is dat iets om trots op te zijn? Neen, zeker niet, wel om je dood te schamen.
    Waar ze de rente opbrengsten vandaan halen is een raadsel gezien het schamele rentepercentage bij de banken.