Omtzigt hekelt woke op universiteit: "Als ik zie wat je niet meer mag zeggen..."

• maandag 17 april 2023
  •  Kamerlid Pieter Omtzigt vindt dat het op de universiteit "flink tekeer" moet kunnen gaan in discussies. Dit wordt volgens hem echter verhinderd door een toenemende politieke correctheid, waardoor je van alles niet meer mag zeggen.

MARIT NUBÉ 16-4-2023

Omtzigt is te gast bij Op1 om te praten over de Bijlmerramp. Ook aanwezig is is de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) te gast, die flink inhakt op woke. Zo vindt De Wever dat woke heel erg polariseert en sluit hij op lange termijn zelfs een burgeroorlog niet meer uit.

Als Omtzigt wordt gevraagd naar zijn mening hierover, zegt hij dat hij zich slechts deels kan vinden in De Wevers betoog. "Er is een behoorlijke hoeveelheid ongelijkheid en ik denk dat het goed is om die discussie erover te voeren," zegt hij. "Maar we zien in een aantal zaken die discussies doorslaan."

Als eerste voorbeeld noemt hij het transgender-activisme. Hij maakt zich zorgen om de steeds verdergaande wetsvoorstellen rondom het wijzigen van geslacht, zoals de nieuwe transgenderwet. Als het niet goed wordt aangepakt, vreest hij dat het aantal zedendelicten kan gaan toenemen. Hij noemt dit voorbeeld in een discussie over woke, en hoe gelijkheidsstreven 'helemaal kan doorslaan'.

Maar ook op andere gebieden is Omtzigt kritisch op woke. Zo wil hij niets weten van 'safe spaces' op universiteiten. Omtzigt vindt het juist goed als een debat flink knettert me tegengestelde meningen. "Maar als ik nu zie wat ik wel eens op universiteiten tegenkom, met wat je niet meer mag zeggen..." besluit hij.

Koloniale verleden
    Omtzigt vindt dat niemand zich gedwongen moet worden om zich te schamen. "Dat slaat nergens op," zegt hij. Wel vindt Omtzigt het prima als Nederland kritisch kijkt naar zijn eigen koloniale verleden.

"Ik zat in een partij die trots was op de VOC-mentaliteit. Laten we gewoon heel eerlijk zeggen: het is niet allemaal zwart-wit. Daar hebben we wel een inhaalslag te maken om eens te kijken wat er in het verleden is gebeurd. Maar dat betekent niet dat we de hele dag schaamvol over straat moeten," zegt hij.

Omtzigt besluit: "Met mate, zou ik zeggen. Dat is precies het politieke midden dat in Nederland ontbreekt. Of je slaat de ene kant op, of je slaat de andere kant op."

NieuwRechts