.Van een onzer correspondenten.

Overmorgen worden de drie resterende kerncentrales in Duitsland definitief van het net gehaald. Eigenlijk had dit eind vorig jaar moeten gebeuren. Maar vanwege de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne en de energiecrisis die daardoor ontstond, besloot de coalitieregering vorig jaar om de reactoren de winter door te laten draaien.

Nu, op 15 april, komt er na ongeveer 60 jaar een einde aan het gebruik van kernenergie in dit land. In 2002 besloot de rood-groene regering de kernenergieproductie te beëindigen na een ‘standaardtijd’ van 32 jaar per centrale. Nieuwbouw werd niet meer toegestaan. Acht jaar later verlengde de CDU/CSU/FDP-coalitie de levensduur opnieuw. Maar na de kernramp in Fukushima in 2011 drukte bondskanselier Angela Merkel (CDU) de definitieve afbouw door.

Dat Duitsland haar laatste kerncentrales sluit, heeft gevolgen voor Nederland. Lector energietransitie Martien Visser verwacht dat de elektriciteitsprijzen zullen stijgen, zo zegt hij in EenVandaag:

‘Zo werkt het nou eenmaal: elektriciteit stroomt naar de hoogste bieder.

Nederlandse gascentrales gaan harder draaien

FDP-ondervoorzitter Wolfgang Kubicki uitte nog scherpe kritiek op de uitfasering van kernenergie.

‘Het sluiten van de modernste en veiligste kerncentrales ter wereld in Duitsland is een dramatische fout die voor ons nog pijnlijke economische en ecologische gevolgen zal hebben’,

waarschuwde hij gisteren.

Volgens Visser betekent de Duitse beslissing om haar centrales te sluiten dat Nederland juist meer elektriciteit exporteert. Onze Oosterburen openen namelijk geen vervangende centrales en dus moet er uit andere landen extra elektriciteit komen om het gat dat ontstaat op te vullen. Dat moet onder meer uit Nederlandse gascentrales komen. Die gaan dan ook harder draaien, vertelt Visser.

Hoewel er zo meer elektriciteit beschikbaar komt, betekent de hogere vraag wel dat de prijzen voor elektriciteit omhooggaan. Hoe hoog de stijging wordt, vindt de lector van de Hanzehogeschool Groningen lastig te zeggen.

‘Zeker is dat de gascentrales hier meer uren gaan maken’,

zegt hij. Als tweede gevolg van het Duitse politieke besluit zegt Visser dat daardoor ook de milieudoelstellingen van het kabinet in het geding komen.

‘Meer gasverbruik betekent meer CO2-emissie.’

Dat de ene helft van de EU-landen voor kernenergie is en nieuwe centrales opent, terwijl landen als Duitsland juist kernenergie afzweren, noemt Visser ‘best gek’.

Dat moet anders, vindt hij. Het kan niet zo zijn dat je als land dit soort besluiten kan nemen die verregaande gevolgen kunnen hebben op een buurland. Het wordt nu wel heel makkelijk over de grens geduwd.

Albert Jan Swart, sector-econoom Industrie bij ABN Amro:

‘Als er minder kernenergie wordt geproduceerd, dan kan dat zorgen voor duurdere elektriciteit en dat is slecht voor het Duitse bedrijfsleven.’

Kleine en middelgrote ondernemingen in Duitsland worstelen met het einde van kernenergie en vrezen negatieve gevolgen voor het bedrijfsleven. ‘Tot nu toe was kernenergie relatief goedkoop en vooral het meest zeker qua voorziening’, vertelt MKB – bestuurder Markus Jerger. Momenteel heeft Duitsland volgens hem wereldwijd de hoogste energieprijzen. Een bezorgde Jerger:

‘Sommige industrieën zitten daardoor al op hun knieën. Sommige van onze leden zijn al ten onder gegaan aan de elektriciteitsprijzen.’

Bronnen hier en hier.