Rode lampjes op de windmolens. Een ergernis van omwonenden.

Datum:
  • vrijdag 10 februari 2023
  • in
  • Categorie: ,
  •  


    HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA  
    Op zijn vroegst doven de ’rode lampjes’ van het windpark in de Wieringermeer in 2024, waarschijnlijk 2025



    Lars van der Bel 10-2-2023



    Hoelang nog voordat de rode lampjes op de windmolens in de Wieringermeer doven? Partij Onafhankelijk Hollands Kroon (OHK) heeft die vraag nog maar eens opgegooid in het kader van lichtvervuiling. Vattenfall laat weten dat het op zijn vroegst 2024 wordt.


    In het bericht memoreert OHK dat niet alleen de omvang van de windmolens bewoners van de Wieringermeer tegen de borst stuit maar ook - en misschien wel vooral: de rood oplichtende avondlucht geproduceerd door zogenoemde obstakelverlichting.


    Obstakelverlichting is een gegeven voor objecten met een tiphoogte van 150 meter of hoger, maar hoeft niet meer permanent te branden of knipperen. Oplossingen huizen in een radar of een systeem van transponders in vliegtuigen en ontvangers in de genoemde gevarenlichten. Het effect: pas bij het naderen van een vliegtuig worden de lichten ingeschakeld.


    De noviteit op basis van transponders (die reeds in elk vliegtuig aanwezig zijn) is uitgebreid getest en sindsdien ook verplicht gesteld in Duitsland. In Nederland lopen er nog proeven, onder andere in Zeeland en Friesland. Pas als deze zijn afgerond en het Rijk wettelijke kaders heeft gesteld waaraan de verlichting dient te voldoen, zal Vattenfall met een systeem komen waar ook de Wieringermeer van profiteert.


    Woordvoering van het Zweedse bedrijf laat weten: ’De regels voor obstakelverlichting zijn gekoppeld aan de Omgevingswet. Zoals het er nu naar uitziet verwachten we dat die op 1 januari 2024 wordt ingevoerd. Als de regels eenmaal duidelijk zijn, kunnen we ook gaan bestellen. We zijn ongetwijfeld niet de enige partij die op dat moment een order gaat plaatsen. We verwachten dan ook lange levertijden en houden


    Dure keuze



    Het bedrijf zegt nog geen keuze te hebben gemaakt tussen een radar of een systeem met transponders. Een systeem met radar detecteert vliegtuigen op grotere afstand (tot zo’n 30 kilometer) dan het alternatief, maar is aanzienlijk duurder. Voor een relatief klein windpark als die in Wieringermeer lijkt dit derhalve geen optie. Het bedrijf merkt wel op dat men in Friesland heeft gekozen voor een radar terwijl ook dit relatief klein windpark is. ’We weten niet waarom ze daarvoor hebben gekozen. Wij denken dat het transpondersysteem beter geschikt is.’


    Verder predikt Vattenfall geduld als het gaat om de installatie van de vernieuwde obstakelverlichting: ’Dat het Prinses Ariane windpark een bestaand windpark is maakt het er niet eenvoudiger op. Er is bij het ontwerp van de turbines geen rekening gehouden met de nieuwe regels voor obstakelverlichting. Er is dus geen kant-en-klare oplossing die we op de turbines kunnen bevestigen. In plaats daarvan moet alles speciaal voor het windpark worden ontworpen. In de praktijk betekent dit dat we verschillende producten aan elkaar moeten proberen te koppelen en telkens moeten controleren of dat allemaal past en of het ook werkt.’


    Noordhollands Dagblad

    0 reacties :

    Een reactie posten