Windmolens toch niet zo milieuvriendelijk: honderden kilo’s giftige gassen de lucht in

• zondag 4 september 2022
  •  Het KNMI meet de SF6-concentratie in de atmosfeer niet.

Windmolens toch niet zo milieuvriendelijk: honderden kilo’s giftige gassen de lucht in

Windmolens en schakelstations bevatten een extreem zwaar en schadelijk broeikasgas als isolatiemateriaal. Jaarlijks lekken in ons land honderden kilo’s daarvan de atmosfeer in. De Telegraaf meldt dat zwavelhexafluoride (SF6) al sinds de jaren ´60 wordt gebruikt om schakelstations te isoleren.

Transformatorhuisjes en windmolens

Schakelstations zijn knooppunten in het hoogspanningsnet waarin verbinding kunnen worden aan- en uitgezet. Denk aan het transformatorhuisje of hoogspanningsstations. Ook in het binnenste van windmolens wordt het gas vaak gebruikt. Het gebruik van SF6 verkleint namelijk het risico op kortsluiting.

Honderden kilo’s gelekt

Jaarlijks lekken echter alleen al in ons land honderden kilo’s de lucht in. Een SF6-molecuul is 23.000 keer zo zwaar als een CO2-molecuul en blijft duizenden jaren actief. Producenten van de schakelapparatuur en windmolens zoeken naar alternatieven, laten ze aan de Telegraaf weten. Hun klanten, netwerkbedrijven als Tennet en Liander, gaan echt liever voor goedkopere en bewezen oplossingen. De giftige stof SF6 komt niet voor in het klimaatakkoord, ondanks dat tientallen jaren geleden al werd geconstateerd dat SF6 bestreden moet worden. Het KNMI meet de SF6-concentratie in de atmosfeer niet. De Nederlandse Emissie Autoriteit houdt er geen toezicht op.

Bron:
    hartvannederland.nl