’Provincie doet alles om maar niet te hoeven handhaven bij Tata Steel.’ Milieuclubs stappen naar de rechter

• woensdag 7 september 2022
  •  IJMUIDEN

,,De provincie Noord-Holland haalt alles uit de kast om maar niet te hoeven handhaven bij Tata Steel."

Bart Vuijk 7-9-2022

Jan de Jong, voorzitter van Stichting Schapenduinen, spant hierom samen met een aantal andere milieuclubs rondom de staalfabriek een rechtszaak aan tegen de provincie.

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, die voor de provincie het milieutoezicht op Tata Steel uitoefent, heeft een besluit genomen dat op 27 september voor de rechtbank in Haarlem wordt aangevochten.

In het door de milieubewegingen bestreden besluit geeft de omgevingsdienst de staalfabriek uitstel voor het voldoen aan een belangrijke verplichting: een openbare inventarisatie maken van de zeer zorgwekkende stoffen die de fabriek uitstoot.

Deze zogeheten ZZS-inventarisatie had al jaren geleden moeten worden ingeleverd, maar Tata Steel heeft dit nog altijd niet volledig gedaan. Volgens de omgevingsdienst heeft de staalfabriek voor 97% voldaan aan de opgaven van alle giffen die de lucht ingaan, en is dat voorlopig voldoende.

Jan de Jong: ,,Maar dat is natuurlijk flauwekul. Het gaat juist om die 3% die ze niet opgeven, daar kan alles wel in zitten. Misschien wel alle emissies die leiden tot de 50% hogere kans op longkanker in de omgeving."

Vollenbroek

Mobilisation for the environment (MOB), met als voorzitter de bekende stikstofstrijder Johan Vollenbroek, heeft zich bij deze rechtszaak aangesloten. Deze club wijst erop dat Tata Steel vijf jaar de tijd heeft gehad om de inventarisatie te maken en vindt het ongeloofwaardig dat nu opnieuw uitstel is verleend via een zogeheten maatwerkbesluit.

De milieuclubs willen dat de rechter een streep haalt door dit maatwerkbesluit, dat een dag is genomen nadat MOB een verzoek had ingediend om de milieueisen aan te scherpen.

Lees ook: Provincie overweegt sluiting van vervuilende cokesfabrieken Tata Steel

Jan de Jong: ,,Terwijl diezelfde omgevingsdienst anderhalf jaar eerder al aan Tata Steel een waarschuwing had gestuurd, omdat ze er toen al te laat mee waren. Nadat MOB ze in het nauw dreef, bedachten ze snel wat ze konden verzinnen om maar niet te hoeven handhaven bij de fabriek. En dat werd dus dit maatwerkbesluit. Deze handelwijze is puur bedoeld om een gedoogde misstand te formaliseren en Tata Steel te beschermen.”

De milieuclubs hopen dat de rechter het maatwerkbesluit vernietigt, waarna ze alsnog een handhavingsverzoek zullen indienen. Ook willen ze weten wie het besluit heeft genomen tot dat maatwerkbesluit en hoe dat is gegaan. Om daar achter te komen is een WOO-verzoek ingediend.

Jan de Jong: ,,Maar de provincie beweert geen tijd te hebben voor tijdige behandeling hiervan en komt op zijn vroegst drie dagen na de rechtszaak met deze informatie naar buiten, terwijl dit juist voor de rechter van belang is. Dat vind ik schandalig. En dat valt met name gedeputeerde Jeroen Olthof persoonlijk aan te wrijven.

Noordhollands Dagblad