Polen en Hongarije wijzen aardgasplan van de EU af

• zondag 7 augustus 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Het nieuw aangenomen rantsoeneringsplan is juridisch niet bindend,......

Polen en Hongarije wijzen aardgasplan van de EU af

(Vertaling: E.J. Bron)

Volgens een mediabericht wees nu behalve Hongarije ook Polen het aardgasplan van de Europese Commissie, dat voorziet in het reduceren van het aardgasverbruik met 15%, af, nadat Warschau het plan oorspronkelijk had begroet.

Polen en Hongarije hebben geweigerd om het EU-plan ter vermindering van het gasverbruik met 15% te ondersteunen, berichtte Reuters gisteren onder verwijzing naar een door de Tsjechische Republiek, die op dit moment voorzitter is bij onderhandelingen binnen de EU, gepubliceerd document.

De EU-landen waren het vorige week met elkaar eens geworden over een plan om het gasverbruik te verminderen om zodoende de gasreservoirs te vullen, omdat zij een mogelijke stop op de leveringen uit Rusland vrezen. De Europese Raad keurde het plan vrijdag goed. Volgens Reuters was voor het aannemen van het plan echter alleen maar een eenvoudige meerderheid nodig, dus de steun van 15 van de 28 leden van de EU.

Hongarije, dat op dit moment gesprekken voert over de waarborging van meer gasleveringen uit Rusland, had zich vanaf het begin tegen het plan uitgesproken. Volgens het door Reuters bekeken document betwijfelde Boedapest de rechtmatigheid van het plan en beweerde dat dit afbreuk zou doen aan de energiezekerheid van het land.

Polen was eerst voorstander van de reductie van het verbruik, stemde vrijdag echter tegen het plan, zoals Reuters bericht. Warschau noemde de wettelijke basis van het document “onvoldoende” en zei dat beslissingen die de energiemix van een land betreffen met de unanieme instemming van alle lidstaten genomen zouden moeten worden.

Het nieuw aangenomen rantsoeneringsplan is juridisch niet bindend, tenzij de Europese Raad een “unie-alarm” over de zekerheid van de gasvoorziening uitroept. Bovendien is er voorzien in een serie uitzonderingen. Vooral lidstaten die niet zijn aangesloten op de gasnetten van andere EU-landen, worden van de verplichting uitgezonderd. Bovendien kunnen de leden een versoepeling van de voorwaarden aanvragen wanneer ze hun opslagcapaciteiten overschreden hebben of wanneer hun strategisch belangrijke industrieën sterk afhankelijk zijn van gas.

Bron:
    rt.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)