Natuurclubs weigeren compromissen te sluiten bij stikstofoverleg: "Veebestand moet gewoon drastisch omlaag"

• maandag 15 augustus 2022
  • Categorie: , , ,
  • Diverse natuurorganisaties hebben aan de NOS laten weten dat ze niet van plan zijn om het kabinet enige ruimte te geven om de stikstofplannen te versoepelen.

Bart Reijmerink 15-8-2022

Volgens natuurclubs zoals Mobilisation for the Environment (MOB) moet en zal de veestapel drastisch verkleind worden.

Maandag staat er een gesprek gepland tussen natuurorganisaties en het kabinet met stikstofbemiddelaar Johan Remkes. Als het aan de belangrijkste natuurorganisaties, zoals Greenpeace, Wereld Natuur Fonds en Natuurmonumenten, ligt dan valt er niet te praten over de doelen van de stikstofplannen.

De doelen moeten namelijk hetzelfde blijven, aldus de natuurorganisaties. "We moeten gewoon door de zure appel heen bijten. Het veebestand moet gewoon drastisch omlaag, een heel aantal boeren moeten stoppen en de boeren die blijven moeten op duurzaam overgaan. Een alternatief is er niet", aldus Johan Vollenbroek (MOB).

Eerder lieten de grote natuurorganisaties al weten dat voor hen de doelen heilig zijn en vast staan. Zij willen niet dat de halvering wordt opgeschoven naar 2035 of dat het doel wordt verlaagd naar 40 procent.

"Als daaraan getornd wordt, bijvoorbeeld door het uit te stellen tot 2035 of door het doel te verlagen naar 40 procent, is het gesprek meteen afgelopen en stappen we naar de rechter. Het doel van 2030 is heilig", aldus de directeur van Greenpeace, Andy Palmen.

Volgens natuurorganisatie Natuur en Milieu is het belangrijk dat het kabinet zo snel mogelijk met bindende maatregelen komt om op die manier de agrarische sector en andere sectoren te dwingen de uitstoot van stikstof te reduceren.

"Er moeten zo snel mogelijk bindende stikstofdoelen komen voor andere sectoren, zoals de luchtvaart en de industrie. Alle sectoren moeten een evenredige bijdrage leveren. Daar moet het kabinet duidelijkheid over geven."

Overigens worden de natuurorganisaties op de vingers getikt door hoogleraar staatsrecht Wim Voermans. Volgens hem is aan beide Kamers om te beslissen of er compromissen worden gesloten. Dat is niet aan de gehoorde partijen, aldus Voermans.

NieuwRechts

Aangezien de bodem van het Lage Oude Veer ook vol kwikresten zit volgens een oud visserij rapport vanwege de aardappel en bollenteelt van vroeger (met toestemming van de Overheid) is het niet verstandig om daar ook de boel overhoop te gaan halen door te baggeren of een deel te bestemmen voor woningbouw zoals eerder de plannen van Wokke Vastgoed waren.