Wob-jurist: overheden houden bewust belangrijke documenten achter

• donderdag 16 juni 2022
  • Categorie: , ,
  •  Verschillende overheidsinstanties houden belangrijke documenten achter of 'vergeten' informatie openbaar te maken. Dat blijkt uit een interview met Ben van Hoek, die jarenlang politiekgevoelige Wob-verzoeken coördineerde bij de politie.

16-6-2022

In NRC vertelt Van Hoek (65), die onlangs met pensioen ging, hoe binnen grote delen van de overheid wordt gedacht over Wob-verzoeken en transparantie.

Via een Wob-verzoek (Wet openbaarheid bestuur) kunnen burgers interne informatie van de overheid opvragen, zoals rapporten, brieven of notulen van vergaderingen. Vooral journalisten maken gebruik van de regeling. De wet is sinds dit jaar overgaan in de Wet open overheid (Woo).

Veel weerstand

Er is bij politie-eenheden veel weerstand tegen het openbaar maken van documenten, maar ook ministeries of gemeenten willen liever niet meewerken. Er werd tijdens vergaderingen zelfs gesproken over het 'kwijtraken' van gevoelige documenten.

Ook RTL Nieuws dient Wob-verzoeken in. In 2018 gebeurde dat bij verschillende ministeries en de politie met vragen over de MH17-ramp. Volgens Van Hoek was duidelijk dat documenten niet waren verstrekt. Een topambtenaar van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet tijdens een overleg weten 'dat we niet naar meer stukken moesten zoeken'. "Dit blijft alles", zei hij volgens Van Hoek.

'Te belastend'

Ook bij een ander Wob-verzoek van RTL werden bewust documenten achtergehouden. Dit keer ging het over de uit de hand gelopen vreugdevuren in Scheveningen. De gemeente wilde geen documenten verstrekken, achteraf bleek dat de documenten te belastend waren voor de toenmalige burgemeester Pauline Krikke.

RTL Nieuws