De oorlogsverklaring van Rutte trends op Twitter

• maandag 20 juni 2022
  • Categorie: , , ,
  • De recente uitspraak van premier Rutte over “onze oorlog” in Oekraïne, is een “schending van de Grondwet en dus strafbaar”, aldus PVV-leider Geert Wilders.

20-6-2022

Volgens Wilders sleept Rutte de Nederlanders illegaal mee in een oorlog. “Het is niet onze oorlog Rutte en als je dat echt gelooft ben je in overtreding van de Grondwet en dus strafbaar.” Wilders verwees naar artikel 96 van de Nederlandse Grondwet, waarin staat: “Het Koninkrijk wordt niet in oorlog verklaard dan met voorafgaande toestemming van de Eerste Kamer,” bericht Freewestmedia.com.

Een journalist vroeg premier Rutte tijdens de wekelijkse persconferentie na de ministerraad van vorige week of de Nederlanders in een oorlog werden getrokken die niet de hunne is. Hij antwoordde dat “die oorlog daarginds de onze is” met verwijzing naar Oekraïne.

Al heel snel waren de hashtags “niet mijn oorlog” en “niet onze oorlog” trending op Twitter. De mensen wezen er ook op dat de premier met deze uitspraak de wet overtrad.

In strijd met de wet

“Rutte spreekt over ‘onze oorlog’. Dat is dus een oorlogsverklaring aan Rusland. Maar voor zo’n verklaring heeft hij volgens de Nederlandse Grondwet de instemming van de Tweede en Eerste Kamer nodig. Met zijn verklaring handelt hij dus in strijd met de wet,” legde journalist Joost Niemoller uit.

“Een parlementair debat over de oorlogsverklaring van Rutte lijkt wel het minste wat hij kan doen. Of gaan we weer in stilte voorbij en zitten we in een oorlog zonder dat er een woord gewisseld wordt?”

Schrijver Leon de Winter eiste dat Rutte zou aftreden. “Nu Poetin dit weet, is Nederland een doelwit voor Russische raketten vanuit onderzeeërs en vanuit de lucht. Rutte moet dit onmiddellijk terugnemen en aftreden,” benadrukte De Winter.

Ook rechtsfilosofe Raisa Blommestijn merkte op: “Ik vraag me af of de deugmensen wel beseffen dat de uitspraak van Rutte dat “de oorlog in Oekraïne van ons is” iets meer betekent dan een Oekraïense vlag hijsen of deze in uw bio zetten.”

Het negeren van de Nederlandse Grondwet wordt een gewoonte voor mainstream politici
    Kamerlid Gideon van Meijeren (FVD) stelde de minister van Buitenlandse Zaken intussen 14 vragen over de omstreden Bilderbergconferentie. Hij beantwoordde geen van deze vragen. Hoekstra verschool zich achter de Chatham House Rules om controle te vermijden, maar negeerde daarmee ook de Grondwet.

Volgens de Nederlandse minister Wopke Hoekstra bepaalt Bilderberg niet wie de volgende Amerikaanse president zal worden, maar klopt dat wel? Hoekstra is de vice-premier van Nederland en minister van Buitenlandse Zaken.

Sinds 2002 luidt de Britse regel: “Wanneer een bijeenkomst, of een deel daarvan, wordt gehouden volgens de Chatham House Rule, zijn de deelnemers vrij om de ontvangen informatie te gebruiken, maar noch de identiteit noch de affiliatie van de spreker(s), noch die van enige andere deelnemer mag worden onthuld.”

“Ik zou het graag spannender maken dan het is, maar er wordt daar echt geen beslissing genomen over wie de volgende voetbalkampioen zal worden of wie de volgende president van de VS zal worden. Daar gaat het niet over. Er worden onderwerpen uitgewisseld en dat zijn precies de onderwerpen zoals die op de website staan,” was het enige wat Hoekstra wilde zeggen.

Van Meijeren zei dat hij de instrumenten moet krijgen om zijn werk als parlementariër te doen en de regering te controleren. “Dat kan niet als de minister zich hierachter verschuilt en bij mijn weten is er geen Chatham House Rule die boven onze Grondwet staat.”

Diep zuchtend beloofde de minister om de parlementaire vragen hierover “bij te stellen” en te beantwoorden.

Toeval?

Ook al beweert minister Hoekstra dat de conferentie “niet beslist wie de volgende Amerikaanse president wordt”, toch werd Bill Clinton in 1991 voor de conferentie uitgenodigd. Twee jaar later, in 1993, werd hij tot president van Amerika gekozen. Toeval?

Angela Merkel woonde in mei 2005 de Bilderbergconferentie bij. In november van dat jaar werd zij tot Bondskanselier van Duitsland gekozen. Nog een toeval?

Emmanuel Macron woonde in juni 2014 de conferentie in Kopenhagen bij. Drie jaar later werd hij president van Frankrijk. Nog een toeval? In mei 1982 werd Helmut Kohl uitgenodigd voor de Bilderbergconferentie in Noorwegen. In oktober van dat jaar trad hij aan als Bondskanselier. Waarschijnlijk ook gewoon toeval.

Tony Blair was in 1993 nog vrij onbekend toen hij de Bilderberg conferentie bijwoonde. In 1997 was hij plotseling premier van Groot-Brittannië. En er zijn nog veel meer voorbeelden. Margaret Thatcher nam in 1975 deel aan de Bilderbergconferentie. Vier jaar later werd zij premier.

Copyright © 2022 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

OEKRAÏNE CONFLICT DOSSIER

Volg Frontnieuws op Telegram