Organisaties klagen EU aan: "Als regeringsleiders informatie verbieden, raakt dat de democratische rechtsstaat"

• dinsdag 24 mei 2022
  • Categorie: , ,
  • Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom, de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en enkele andere organisaties zijn naar het Europese Hof van Justitie gestapt om de Europese blokkade van Russische staatsmedia aan te vechten. Volgens deze organisaties is het zorgelijk dat Europese leiders gaan bepalen welke informatie burgers wel en niet mogen zien.

24 May 2022 door Bart Reijmerink

De organisaties benadrukken tegenover de NOS geen fan te zijn van Russische staatsmedia zoals Sputnik en RussiaToday (RT), maar dat het niet wenselijk is als overheden gaan bepalen welke informatievoorzieningen wel of niet mogen.

"We zijn geen fans van RT en Sputnik. Het is staatspropaganda. Maar als regeringsleiders zelfstandig informatie kunnen verbieden, raakt dat de democratische rechtsstaat als geheel," vertelt Thomas Bruning van de NVJ.

Via het Europese Hof hoopt men de blokkade te kunnen opheffen. De organisaties willen via de rechtszaak ook een signaal afgeven aan de politiek: in het vervolg moeten zij de normale paden van de rechtsstaat bewandelen en niet zo maar een mediablokkade invoeren.

"Het is aan regeringen en parlementen om met regelgeving te komen, en vervolgens moeten rechters en media-autoriteiten die regels toepassen.Nu zeggen ministers eigenhandig: we bedenken een nieuwe regel, en we passen hem meteen toe," licht Bruning toe.

NieuwRechts