NAVO-lid Turkije tegen toetreding van Zweden en Finlan

• zaterdag 14 mei 2022
  • Categorie: , , ,
  •  Zweden en Finland waren decennia lang buiten militaire bondgenootschappen gebleven.

NAVO-lid Turkije tegen toetreding van Zweden en Finland

(Vertaling: E.J. Bron)

Turkije heeft als eerste NAVO-land bezwaren tegen een toetreding van Zweden en Finland tot het bondgenootschap naar voren gebracht. Hij zou over een opname van de beide landen in het militaire bondgenootschap “geen positieve mening” hebben, zei Erdoğan gisteren tegen journalisten in Istanboel. Hij motiveerde zijn houding ermee dat Scandinavische landen zich zouden gedragen “als een gastenverblijf voor terreurorganisaties”.

Erdoğan beschuldigt Scandinavische landen er o.a. van aan leden van de in Turkije verboden Arbeiderspartij van Koerdistan (PKK) en de links-extreme groep DHKP-C een veilige schuilplaats te bieden. De opname van nieuwe leden moet unaniem worden goedgekeurd door de NAVO-lidstaten. Turkije heeft dus de mogelijkheid om de opname van Zweden en Finland te blokkeren.

De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken, Ann Linde, verklaarde in een mededeling aan het persbureau AFP dat ze tijdens de bijeenkomst van de ministers van Buitenlandse Zaken van de NAVO-landen in Berlijn dit weekend, waarbij zowel Zweden als Finland zouden zijn uitgenodigd, gelegenheid zou hebben om te praten met haar Turkse collega Mevlüt Çavuşoğlu over “een mogelijke Zweedse NAVO-sollicitatie”. Iets soortgelijks zei ook de Finse minister van Buitenlandse Zaken, Pekka Haavisto, op een persconferentie in Helsinki.

Analyse ziet grotere veiligheid van Zweden

In Zweden effende ondertussen een nieuw veiligheidspolitiek rapport van het parlement de weg voor een NAVO-toetreding van het land. Volgens de gisteren gepubliceerde analyse zou een lidmaatschap van Zweden in het militaire bondgenootschap het conflictrisico in Noord-Europa verminderen.

“Een Zweeds NAVO-lidmaatschap zou de drempel voor militaire conflicten verhogen en zodoende een afschrikkend effect in Noord-Europa hebben”, staat er in het 40 pagina´s tellende rapport van het parlement, dat tijdens een persconferentie in Stockholm werd gepresenteerd. De beslissing over een aanvraag tot toetreding moet de Zweedse regering nemen, deze wordt in de komende dagen verwacht.

Geen duidelijke aanbeveling

Het rapport bevat weliswaar geen nadrukkelijke aanbeveling hoe het land met het oog op de NAVO zou moeten beslissen. Er staat echter wel in dat het “onrealistisch zou zijn om bilaterale defensie bondgenootschappen buiten de bestaande Europese en euro-Atlantische structuren te ontwikkelen.” Er zou in het kader van de coöperatie tot nu toe “geen garantie bestaan dat Zweden geholpen zou worden wanneer het serieus bedreigd of aangevallen zou worden.”

Donderdag had het Zweedse buurland Finland aangekondigd lid te willen worden van de NAVO. President Sauli Niinistö en minister-president Sanna Marin spraken zich donderdag in een gezamenlijke verklaring voor een “onmiddellijke” opnameverzoek aan het westelijke defensie bondgenootschap uit.

Zweden en Finland waren decennia lang buiten militaire bondgenootschappen gebleven. De oorlog in de Oekraïne heeft in de beide Scandinavische landen pogingen tot de toetreding tot de NAVO op gang gebracht.

Het NAVO-lid Turkije onderhoudt goede betrekkingen met zowel de Oekraïne als Rusland. Wat betreft de Oekraïne-oorlog heeft het land zich tot nu toe ambivalent gedragen: het land leverde gevechtsdrones aan de Oekraïne – heeft echter, anders dan zijn westelijke NAVO-partners, geen sancties aan Rusland opgelegd. Turkije heeft zich ook meermaals als bemiddelaar voor onderhandelingen tussen Rusland en de Oekraïne aangeboden.

Bron:
    epochtimes.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com