Van een onzer correspondenten.

Noord-Brabant steekt 850.000 euro in de ontwikkeling van kernenergie. De provincie wil met het geld een spilfunctie verkrijgen in de ontwikkeling van een zogeheten thoriumcentrale. Het geld gaat onder meer naar het onderzoeksinstituut DIFFER uit Eindhoven voor onderzoek naar materialen. Ook wordt ingezet op een onderzoeksnetwerk. ‘Dit is een kans om de Brabantse portemonnee te vullen en de energietransitie te versnellen’, aldus een woordvoerder van de provincie. De provincie:

‘Dit is een investering in het Brabantse ecosysteem. We hebben hier al een uitstekende maakindustrie en een goede high-techsector. Nu is het ook zaak de kiem te planten voor een nieuwe succesvolle sector. DIFFER is een Eindhovens onderzoeksinstituut en met dit geld kan er een vliegende start worden gemaakt.’

Een thoriumcentrale werkt met een gesmolten-zout reactor (MSR). Eén van de uitdagingen is het versterken van de reactorwand in zo’n centrale. Die moet extreem hoge temperaturen, straling en corrosie door het zout kunnen weerstaan.

DIFFER kan dankzij het geld versneld onderzoek doen naar constructiematerialen voor gesmolten-zout reactoren:

‘Het laboratorium dat we gaan inrichten is de eerste faciliteit in Europa waarmee gelijktijdig de reactie getest kan worden van materialen op bestraling en corrosie door zout’,

zegt onderzoeker Beata Tyburska-Pueschel.

De provincie Noord-Brabant, maar ook Zeeland, zien veel in kernenergie met thorium. Deze gesmolten-zout reactoren zijn veiliger en duurzamer dan centrales die draaien op uranium. Dat komt omdat ze een kern hebben van gesmolten zout. Een meltdown, zoals die in in 2011 in Japanse Fukushima en in 1986 in Tsjernobyl, is bij deze reactoren niet mogelijk.

In Noord-Brabant is het sentiment ten aanzien kernenergie omgeslagen, niet in de laatste plaats door de wervende campagne op braderieën en rotaryclubs van voormalig automatiseringspionier ‘Mr. Thorium’ Gerard Smals.

Ook de TU Delft is bij het project betrokken. Leuk nieuws voor Minister Jetten met zijn klimaatmiljarden.

Bronnen: hier en hier.