’Weer wordt juist minder extreem’

• maandag 21 februari 2022
  • Categorie:
  • ZEVEN VRAGEN OVER storm en extreem weer

’Weerman Theo Leijen.    21-2-2022

Met zijn weerstation Meteo Tuitjenhorn is hij op professioneel niveau actief. Vanuit zijn woning gaan allerlei meetgegevens de hele wereld over. Zeven vragen aan weerman Theo Leijen. Wat vindt hij van dit stormachtige weer?

1. Corrie, Dudley, Eunice, Franklin. De ene storm is nog niet verdwenen, of de volgende staat voor de deur. Wordt het weer zoveel extremer of overdrijven we?

„We overdrijven. In de winter hebben we altijd stormen. In de laatste honderd jaar zijn er misschien tien jaren geweest zonder stormen. Wat we nu meemaken is het weer dat bij Nederland hoort. We hebben een zogenaamde open winter. Dat betekent veel wind en regen. Storm hoort gewoon bij de herfst en de winter.”

2. Vroeger hadden we toch nog echte winters met ijs en sneeuw? Tenminste, dat is wat de oudere generatie beweert.

„Dat is in de beleving van veel mensen zo. Dat komt ook, omdat we vroeger nog niet in goed geïsoleerde huizen woonden. Je had kolenkacheltjes in tochtige huizen. Als het dan koud was, dan voelde je dat ook meteen. Tuurlijk zijn er ook winters geweest met veel vorst en sneeuw. Maar het zijn vooral die winters, die mensen bijblijven.”

3. De kranten staan vol met verhalen over het weer, op social media vliegen de weerfoto’s om je oren en op tv komt de ene na de andere klimatoloog aan het woord. Als het twee dagen vriest hebben we het al over een Elfstedentocht. Is dat dan overdreven?

„Ja, de laatste tijd wordt van het weer een hype gemaakt. En alle communicatiemiddelen van tegenwoordig bieden die mogelijkheden ook. Dertig jaar geleden was je afhankelijk van alleen radio en televisie, tegenwoordig kun je een vulkaanuitbarsting aan de andere kant van de wereld op je mobieltje live volgen. We jagen het nieuws nu zelf aan.”

4. Wordt het weer dan echt jaar na jaar extremer?

„Het weer wordt juist minder extreem. Ja, echt waar! Dat mensen denken dat het weer extremer wordt, heeft alles met die hypes te maken. Wereldwijd worden de rampen door het weer juist minder, dat is onderzocht. Die hypes brengen ook wel onrust teweeg. Een storm is per definitie gevaarlijk, maar het weer is niet extremer aan het worden. De stormschades nemen dan weer wel toe. Dat heeft te maken met de dichtere bebouwing.”

5. We durven het bijna niet te vragen, maar doen het toch: krijgen we een mooi voorjaar?

„Haha, mijn gewaardeerde collega Piet Paulusma maakt altijd een wintervoorspelling. Ik doe niet aan voorspellingen, het weer kan namelijk alle kanten op. Ik kan hooguit verwachtingen uitspreken.

6. Nou, wat is de verwachting voor het voorjaar dan?

„Dat de meteorologische lente op 1 maart aanbreekt. Verder dan vijf dagen kijk ik nu niet. De verwachting voor de komende week is wisselvallig: veel wind en regen. Woensdag wordt een rustige dag.”

7. Zou je ook niet liever in een warm land wonen, waar de zon altijd schijnt?

„Alsjeblieft niet zeg! Drie weken zon en een strakblauwe hemel en ik verlang naar Nederland terug. Het klimaat hier is zo dynamisch. Die wisselende seizoenen, ik zou niet anders willen.”

Marja van Spaandonk

Weerman

Theo Leijen van Meteo

Tuitjenhorn houdt al