Vijftig hectare zonnepanelen bij duinen van Groote Keeten? De gemeente Schagen gaat er dwars voor liggen. ’Dit kan echt niet’

• woensdag 24 november 2021
  • Categorie: , ,
  •  GROOTE KEETEN

Een groot zonnepark aan de rand van Groote Keeten? Dat moest maar niet vinden ze bij de gemeente Schagen.

Maarten Visser 24-11-2021

Een ontwikkelaar wil het zonnepark bouwen aan de noordkant van het dorp. Op een stuk verpieterde bollengrond op de hoek van de Helmweg en de Duinweg. Burgemeester en wethouders en de fracties in de gemeenteraad zijn het in dit geval roerend eens: vijftig hectare zonnepanelen op een stuk bollengrond direct onder de duinen dat is geen goed idee. Zelfs niet als er tien hectare nieuwe natuur om de panelen heen wordt gelegd. Want zelfs dan zullen de fietsers en wandelaars die over het pad bovenop de duinen komen zicht hebben op de zee aan blinkende panelen.

Daarbij past het project volgens de gemeente totaal niet binnen het bestaande beleid. Het park wordt veel te groot. De provincie staat maximaal 25 hectare zonnepanelen toe en stelt ook strenge eisen aan de plek waar de panelen komen. Het zonnepark moet aansluiten op een stedelijk gebied of op dorpsbebouwing.

Weidevogels

De grond bij Groote Keeten is agrarisch gebied, daarom kunnen er geen zonnepanelen komen. Ook is het aangemerkt als gebied waar weidevogels vrij moeten kunnen leven. De aanvrager van het park, de firma Ultimate Reduction Level Rotterdam, weet het in de aanvraag mooi te brengen. De firma wil ’Zonnepark Groote Keeten’ aanleggen op de gronden van bollenkweker Jan Hopman, die jarenlang op deze plek heeft geteeld. ’Hij heeft de bollenteelt verplaatst naar Limburg. Dit vanwege de onrendabele uitgeputte grond door jarenlange kweek’, meldt het Rotterdamse bedrijf in de aanvraag.

25.000 huishoudens

Een zonnepark van vijftig hectare kan duurzame stroom opwekken voor maar liefst 25.000 huishoudens, aldus de firma. En het gebied op de hoek van de Helmweg en de Duinweg gaat er alleen maar op vooruit, als je de aanvragers mag geloven.

’Tien hectare nieuwe natuur. Ruime verbetering van de biodiversiteit en grondkwaliteit. Geen tractoren die dagelijks door het land rijden. Geen gif meer, normaal wordt er enkele malen per week gif over de gronden gespoten, dit ook ten nadele van omwonenden maar zeker voor bijen en andere insecten. Tijdens de wintermaanden ligt de grond er niet verlaten en verdord bij.’

’Zoekgebied’

Daarmee kunnen de Rotterdammers de gemeente Schagen niet over de streep trekken. De gemeente zou het park toe kunnen staan, ook al is het te groot en past het niet binnen het bestemmingsplan, maar dan moeten er wel bijzondere omstandigheden zijn. En die zijn er niet, aldus de gemeente. ’Uitgeputte grond is ook zonder zonnepanelen op te lossen’, stellen burgemeester en wethouders vast.

Bovendien zijn de panelen gepland op een plaats die helemaal niet valt binnen het ’zoekgebied’ dat is aangewezen: de plekken waar zonnepanelen zouden kunnen komen. ’Resumerend: de grootte van het zonnepark stuit op landschappelijke bezwaren en is stedenbouwkundig niet akkoord.’

Positieve signalen

Tijdens eerder contact heeft de gemeente heel andere signalen gegeven, stelde een vertegenwoordiger van het Rotterdamse bedrijf gisteravond tijdens een commissievergadering van de raad. Alleen de papierwinkel voor de aanvraag heeft al een halve ton gekost, meldt hij. Zonder ’positieve signalen’ van de gemeente was men er wellicht niet aan begonnen.

Schagen laat ook een boel geld liggen, aldus het bedrijf. Over het investeringsbedrag van vijftig miljoen euro kan de gemeente jaarlijks een dik bedrag onroerende zaakbelasting vangen.

Volgens de ontwikkelaar zijn er tijdens een bijeenkomst met omwonenden geen negatieve reacties gekomen. Bij de gemeente zijn al ’diverse telefoontjes van verontruste burgers’ binnen gekomen, aldus het gemeentebestuur.

Glashelder

De fracties in de gemeenteraad waren glashelder richting de aanvrager: dat zonnepark gaat er niet komen. Het past niet binnen de regels. Zelfs partijen als GroenLinks en Duurzaam Schagen, die altijd voorop lopen als het om stimulering van duurzame energie gaat, lieten een schoorvoetend ’nee’ horen. ,,Kijkend naar dit zonnepark zijn we het met het college eens: dit is niet passend’’, zei fractieleider Lambert Riteco.

Om er direct op te laten volgen dat de gemeente dan wel eens dringend moet gaan kijken wat er wel mogelijk is. ,,Want als er straks een plan komt voor windmolens ergens is weer iedereen tegen. En er moet echt wel wat gebeuren.’’

Noordhollands Dagblad

Dekker zei

Beschermd Duingebied is beschermd tegen mensen maar is dan weer niet beschermd tegen een paar sluwe Ondernemers. Vergeet al die prachtige cijfers over zoveel en zoveel huishoudens die van stroom worden voorzien want dat zijn opgepoetste cijfers die van geen kant kloppen.

De grond van bollenkweker Jan Hopman is niet uitgeput maar door de tonnen gif die op de grond zijn uitgestort voor zijn bloembollenteelt is de grond vergiftigd, zo erg dat er niets meer op wil groeien.
    Jan Hopman gaat nu de grond in Limburg vergiftigen en het kan en mag allemaal in corrupt Nederland.

Strandvogel zei

Het ingetekende natuurgebied is al een natuurgebiedje beschermd door de provincie. Geen winst dus.
    En ja dat gif van die bollenkweker. Ik zou dat wel uitgezocht willen zien.
    En bedenk ook dat elk zonne- of windmolencomplex erg dikke kabels nodig heeft die voeren naar een verdeelstation, in dit geval Anna Paulowna. Mag de burger zeker betalen via belastingopbrengst?