De verweesde school: wat ging er mis en wat te doen? Gesprek met Jan Dirk Imelman en Jos de Mönnink

• zondag 17 oktober 2021
  • Categorie:
  •  “Het begrip onderwijs is niet meer met de juiste connotaties geladen.”

17-10-2021

Ad Verbrugge in gesprek met Jan Dirk Imelman, emeritus hoogleraar wijsgerige en historische pedagogie, en Jos de Mönnink, wijsgerig pedagoog en oud-bestuurder, over het boek ‘De verweesde school.’ “Het begrip onderwijs is niet meer met de juiste connotaties geladen.” Dat het er slecht voorstaat met het onderwijs in Nederland is inmiddels duidelijk. Minder bekend zijn echter de oorzaken die ten grondslag liggen aan het probleem. Wijsgerig pedagogen Jan Dirk Imelman en Jos de Mönnink schreven samen een boek, met daarin bijdragen van een aantal vooraanstaande Nederlandse denkers, waarin de vinger op de zere plek word gelegd. Op een uitvoerige geschiedenis van het onderwijs in Nederland volgen enkele suggesties voor een nieuwe koers. “Geen enkele partij moet een monopolie hebben op het bepalen van ‘goed’ onderwijs.” Hoe houden we Nederland bij de les? Met Jan Dirk Imelman en Jos de Mönnink? -- 0:00 intro 0:35 Jos, wat was de reden voor jou om ‘De verweesde school te schrijven?’ 8:14 Jan Dirk, wat was voor jou de belangrijkste reden om het boek in deze vorm te gieten? 13:26 Wat gaat er momenteel mis met de kerntaken van het onderwijs? 16:52 Jan Dirk, wat verstaan jullie onder algemene vorming, mondigheid en “eruditio,” en waarom zijn ze zo belangrijk? 23:23 Jos, hoe kijk jij naar de dramatische leesvaardigheidsontwikkelingen van de afgelopen jaren? 31:27 Hoe kan een leraar effectief kennis overdragen? 35:40 Jos, wat is een goede leraar voor jou? 38:11 Is er een ommekeer gaande wat jullie betreft? 45:31 Jos, wat moet er nog meer veranderen? 50:59 Zetten we de discussie niet fundamenteel genoeg in?