Bewoners Slootdorp verliezen strijd tegen Windpark Wieringermeer, laatste turbine komt er alsnog

• woensdag 6 oktober 2021
  • Categorie: , ,

HAARLEM/SLOOTDORP

Energieconcern Vattenfall mag deze maand nog beginnen met de bouw van de laatste turbine voor het Windpark Wieringermeer. De Haarlemse bestuursrechter Jochem heeft woensdag bezwaren van omwonenden tegen de windmolen afgewezen.

Frits Verhagen 6-10-2021

Genoemd windpark is met bijna honderd turbines het grootste windmolenpark op land in Nederland. Het werd bijna een jaar geleden in gebruik genomen, maar het windpark is nog niet compleet. De laatste windmolen ontbreekt nog.

De gemeente Hollands Kroon heeft een omgevingsvergunning afgegeven voor de bouw van die windmolen, maar omwonenden uit Slootdorp zijn tegen. Zij vroegen de rechter woensdag de vergunning te blokkeren. „Wij zijn niet tegen de komst van de turbine, maar we willen ons woongenot beschermen”, zo zei een vrouw tegen de rechter.

Vijf meter

Volgens de tegenstanders ontbreekt er een geldige vergunning, omdat de windmolen op meer dan vijf meter afstand komt dan oorspronkelijk de bedoeling was. Volgens de gemeente is het verschil zo minimaal dat er geen nieuwe vergunning vereist is.

De tegenstanders voerden ook aan dat de bouw van de turbine is omgeven met twijfels, omdat de Raad van State eind juni een ingrijpende uitspraak heeft gedaan over de realisatie van windparken. Die uitspraak zou alle nieuwe projecten torpederen.

Staken

De raadsvrouw van Vattenfall zei sterk de indruk te hebben dat de omwonenden alle mogelijkheden aangrijpen om het windpark dwars te zitten. Volgens haar moeten de tegenstanders eens aanvaarden dat er inmiddels onherroepelijke vergunningen liggen en dat ze de strijd maar beter kunnen staken.

De omwonenden stelden op hun beurt dat Vattenfall de belangen van bewoners volkomen heeft genegeerd. Het bedrijf zou gewoon zijn gang gaan zonder overleg met direct belanghebbenden. Het is daarom logisch dat er rechtszaken worden gevoerd, aldus de omwonenden. Hun advocaat zei woensdag dat er waar mogelijk nog meer rechtszaken zullen volgen.

Schade

De raadsvrouw van Vattenfall zei dat die vertraging het bedrijf handenvol geld kost. Zij schatte de schade nu al op een kleine miljoen euro. Voor elke dag dat Vattenfall niet kan bouwen kwam daar volgens de advocate nog eens 20.000 euro bij. Zij deed een dringend beroep op de rechter om snel uitspraak te doen.

Dat deed de bestuursrechter. Zij had een uur bedenktijd nodig om tot de conclusie te komen dat de bezwaren van omwonenden niet zwaarwegend genoeg zijn om de bouw van de nieuwe windmolen tegen te houden.

Noordhollands Dagblad