Hollands Kroon heeft onvoldoende gemotiveerd waarom een arbeidsmigrantenpension op Schelphorst in strijd is met de regels, zo oordeelt Raad van State.

• donderdag 9 september 2021
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF -
     Vergunningaanvraag moet opnieuw worden bekeken

Casper Duin 8-9-2021

H

et gemeentebestuur van Hollands Kroon heeft onvoldoende gemotiveerd waarom een logiesverblijf voor arbeidsmigranten op bedrijventerrein Schelphorst in Wieringerwerf in strijd is met gemeentelijke beleidsregels.

Dat heeft de Raad van State woensdag beslist in een door de initiatiefneemster aangespannen hoger beroep. De gemeente moet hierdoor opnieuw bekijken of ze een vergunning moet verlenen voor het huisvesten van maximaal veertig arbeidsmigranten in een pension aan de Schelphorst 63 in Wieringerwerf. De vrouw wil het logiesverblijf in gebruik laten nemen door seizoenarbeiders voor de duur van hun tijdelijke dienstverband, maximaal zes maanden, in Nederland.

In maart 2020 maakten omwonenden succesvol bezwaar bij de Raad van State tegen de door Hollands Kroon verleende vergunning. Daarop trok de gemeente alsnog de eerder afgegeven vergunning in van de initiatiefneemster die, op haar beurt met succes, hoger beroep instelde.

Beperkingen

Want de Raad van State oordeelde woensdag dus dat Hollands Kroon niet voldoende duidelijk heeft gemaakt waarom het arbeidsmigrantenpension in strijd met de geldende beleidsregels. Net als in eerdere zaken, ging het ook ditmaal over eventuele groeibeperkingen voor andere bedrijven op Schelphorst bij de komst van een logiesverblijf, alsmede geurhinder.

De initiatiefneemster verwijst naar rapportages van Royal Haskoning uit 2019. Die heeft volgens haar laten zien dat omliggende bedrijven niet meer beperkt zullen worden door de komst van een logiesverblijf dan nu al het geval is, omdat op het bedrijventerrein ook bedrijfswoningen aanwezig zijn die de ontwikkelmogelijkheden van omliggende bedrijven al beperken. Dit beperkt de ondernemingen momenteel ook al in hun geuruitstoot, zo stelt Haskonig.

Ontwikkelmogelijkheden

’In het rapport wordt verder gesteld dat het logiesverblijf vanwege de aanwezigheid van bedrijfswoningen, die de mogelijkheden voor bedrijven al beperken, geen onevenredige beperking zal opleveren voor omliggende bedrijven. In het licht van deze bevindingen bezien, heeft de gemeenteraad, naar het oordeel van de Afdeling, niet deugdelijk gemotiveerd waarom het toestaan van het bedoelde logiesverblijf een onevenredige beperking zou opleveren voor de ontwikkelmogelijkheden van de gevestigde bedrijven op het bedrijventerrein’, aldus de uitspraak van de Raad van State.

Ook toont de initiatiefneemster zich bereid om geluidwerende maatregelen te treffen. ’Gezien de bereidheid die de initiatiefneemster heeft getoond om geluidwerende maatregelen te treffen, heeft het college in het besluit ten onrechte volstaan met de stelling dat niet is aangetoond dat er geluidwerende maatregelen getroffen worden’, zo valt verder te lezen in de uitspraak.

Al dertien jaar is er sprake van dat er arbeidsmigranten in het pand wonen of komen te wonen. In 2011 woonden er al arbeidsmigranten, maar werd de situatie door de Raad van State illegaal verklaard met het destijds geldende bestemmingsplan. Daarop vertrokken de bewoners, maar in 2016 werd er opnieuw een plan ingediend bij de gemeente Hollands Kroon.

Lees ook: Plan arbeidsmigranten in pand Schelphorst 63 in Wieringerwerf gaat niet door

Noordhollands Dagblad

De Raad van State, hoeveel gekker wil je ze nog hebben?
    Niets in dit land is nog normaal en het zal nooit meer normaal worden met dit zooitje.