Grootschalige inspectie op huisvesting arbeidsmigranten; 1.500 West-Friese bedden gecontroleerd

• vrijdag 6 augustus 2021
  • Categorie:
  • HOORN

Vanaf 1 september worden alle woonruimtes waar arbeidsmigranten in wonen in Nederland gecontroleerd; in West-Friesland ruim 150 panden. Vijf vragen over het hoe en waarom achter deze inspecties, en het daarbij horende keurmerk.

Daan Keijzer 6-8-2021

Wie voert de inspecties uit?

Stichting Normering Flexwonen (SNF). Die organisatie bestaat sinds 2012 en stamt uit een samenwerking van het ministerie van Binnenlandse Zaken, gemeenten en brancheorganisaties voor werkgevers, werknemers en uitzendbureau’s.

SNF stelt minimale eisen aan iedere huisvestingslocatie om te voorkomen dat arbeidsmigranten worden uitgebuit door hun verhuurder. Die normen zijn vastgelegd in een onafhankelijk keurmerk waarmee moet worden voorkomen dat arbeidsmigranten in onleefbare huizen komen te wonen. SNF schakelt vijf geaccrediteerde inspectiebedrijven in voor de jaarlijkse controles.

Wat inspecteren zij precies?

Inspecteurs toetsen of huisvestingslocaties voldoen aan allerlei criteria op het gebied van (brand)veiligheid, hygiëne, voorzieningen en leefbaarheid. Bijvoorbeeld één toilet per acht migranten en minstens tien vierkante meter leefruimte per bewoner. Alle typen woningen voor arbeidsmigranten komen aan bod. Normale woonhuizen, studio’s, vakantiehuizen op recreatieparken of grootschalige appartementen die speciaal voor gastarbeiders zijn gebouwd.

SNF buigt zich niet over de vraag of de huurprijs overeenkomt met de kwaliteit van de woning. Secretaris Jolet Woordes van de stichting erkent dat daarover wordt gesproken. „De vraag is of de huurprijs de verantwoordelijkheid is voor ons of voor of voor de sociale partners in de uitzendsector ABU, NBBU en de vakbonden.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Het SNF-keurmerk moet arbeidsmigranten beschermen tegen malafide verhuurders.