Glyfosaat heeft met rapport AGG weer een horde genomen in race rond toelating

• zaterdag 19 juni 2021
  • Categorie: , , , , ,
  • Nu het zwaarlijvige rapport van de Assessment Group on Glyphosate (AGG) over glyfosaat op de bureaus van EFSA en ECHA ligt, is een nieuwe horde genomen in de strijd om een verlenging van de toelating van deze veelbesproken werkzame stof. Er zijn echter nog enkele hordes te nemen, voor er eind 2022 een definitief oordeel wordt geveld.

Vier landen (Frankrijk, Hongarije, Zweden en Nederland) mochten uit naam van Europa onderzoek doen naar de wetenschappelijke feiten over glyfosaat. Deze groep, de Assessment Group on Glyphosate (AGG) kwam deze week met een rapport van maar liefst 11.000 pagina’s. De conclusies zijn helder: Glyfosaat veroorzaakt geen mutaties in geslachtscellen, is niet schadelijk voor de voortplanting, is niet kankerverwekkend en is niet toxisch. Wel zijn er nog een paar vragen op het gebied van milieu, met name wat betreft het waterleven en op het gebied van de bodem en Ampa, het afbraakproduct van glyfosaat. Het rapport gaf geen aanleiding om tot andere classificaties van de stof te komen dan onder de huidige toelating het geval is.

Conclusies die in de landbouw met open armen werden ontvangen. LTO Nederland noemt het goed nieuws: de resultaten bevestigen nogmaals de rechtmatigheid van de bestaande toelating van glyfosaat. Middelenproducent Bayer meldt verheugd te zijn dat de AGG heeft vastgesteld dat glyfosaat voldoet aan de criteria om opnieuw te worden goedgekeurd. „We hebben er alle vertrouwen in dat deze eerste conclusie ook na de consultatieronde stand zal houden.” Een verdere inhoudelijke reactie wil het concern lopende het toelatingsproces niet geven. Ook in politiek Den Haag laten veel partijen weten blij te zijn voor de akkerbouw dat de Europese groep van deskundigen, de AGG, heeft aangetoond dat glyfosaat voldoet aan de goedkeuringseisen voor de gezondheid.

Actie Foodwatch

Ondertussen probeert de organisatie Foodwatch de verlenging van de toelating van de ‘meest omstreden onkruidverdelger ter wereld’ tegen te houden. Foodwatch vindt dat glyfosaat niet opnieuw mag worden goedgekeurd, zolang er gerede wetenschappelijke twijfel bestaat over de gezondheidsrisico’s. Dit voorzorgsbeginsel moet gelden voor alle landbouwbestrijdingsmiddelen, zo laat de organisatie weten. Op zijn website roept Foodwatch zijn volgers dan ook op de petitie tegen glyfosaat te tekenen.

Bij het Ctgb regent het inmiddels reacties op de e-mailcampagne van Foodwatch. „Wij weten dat er vanuit de samenleving kritisch wordt gekeken naar (middelen op basis van) deze stof.” Inhoudelijk reageren doet de toelatingsinstantie niet, noch op de actie van Foodwatch, noch op het toelatingsproces rond glyfosaat. „Op het resultaat van de stemming over glyfosaat kunnen wij natuurlijk niet vooruitlopen. Wel kunnen wij alle partijen een transparant, zorgvuldig en integer beoordelingsproces garanderen.”

Publieke consultatie

Het beoordelingsrapport van de vier lidstaten ligt nu bij de Europese autoriteit voor voedselveiligheid EFSA en het Europees agentschap voor chemische stoffen ECHA. Volgende stap in het proces is een publieke consultatie van het rapport. EU-burgers, wetenschappers en organisaties kunnen zo zelf nagaan of alle relevante (openbare) studies voldoende zijn meegenomen en meegewogen. Dit zal leiden tot een advies van EFSA aan de EU. Uiteindelijk stemmen alle 27 Europese lidstaten najaar 2022 over de hernieuwde goedkeuring van glyfosaat. Pas dan is er definitief uitsluitsel of glyfosaat toegelaten blijft in Europa.