Imposante plannen zijn er voor het nieuwe Marinemuseum, maar de kans dat de tientallen miljoenen hiervoor er ook komen, wordt steeds kleiner. ’De wereld is veranderd’

• woensdag 5 mei 2021
  • Categorie: , ,
  • Den Helder - Twee jaar geleden werd een imposant plan bekendgemaakt voor vernieuwing van het Marinemuseum. Sindsdien is het stil en brak een pandemie uit. Komt het er ooit nog van? ,,De wereld is veranderd”, zegt museumdirecteur Kees Boelema Robertus.

Arie Booy 5-5-2021

,,De ambitie om het museum te vernieuwen staat nog overeind”, vertelt Boelema. ,,Maar door alles wat er de afgelopen jaren gebeurd is, heerst er nu wel een andere dynamiek. De wensen die binnen het museum leven, proberen we op een kleinschaliger manier vorm te geven. In afwachting van wat er van de oorspronkelijke plannen uit gaat komen.”

De discussie over dit deel van Willemsoord is plots actueel nu er gezaagd wordt aan de poten onder het camperterrein. De discussie werd aangezwengeld door Zeestad-directeur Vreugdenhil. Waarop de wethouders Michiel Wouters en Kees Visser er op wezen dat de camperplaats tijdelijk is in afwachting van de vernieuwingsplannen op Willemsoord.

De in mei 2019 gepresenteerde miljoenenplannen logen er niet om. Volgens de gemeente, het KIM en de stichting Defensiemusea moest het noordelijk deel van Willemsoord compleet op de schop. Burgemeester Koen Schuiling was er nog bij, de officiersopleiding had een andere commandant en niet de directeur van het Marinemuseum zat achter de tafel, maar diens baas Paul van Vlijmen van de landelijke Defensiemusea.

Golvend gras

Het KIM wilde nieuwe legeringsgebouwen neerzetten, het museum moest onder één dak gebracht worden in de Dukdalf met de historische sloepenloods ernaast. Ook zou het stenige Willemsoord meer groen krijgen door een golvend grasveld onder de Tonijn. Het idee om de Dukdalf, het gebouw van de personeelsvereniging Marinebedrijven af te nemen van die club zorgde voor consternatie onder de ruim 3000 leden. ,,We mogen niet de dupe worden van deze uitbreidingswens van het Marinemuseum”, zei voorzitter Johan Russchenberg van de MBSOV later dat jaar.

Toen had de vereniging al een brief ontvangen waar in de toenmalige tweede man van de Koninklijke Marine verzekerde: ’Alleen bij overeenstemming tussen de huidige gebruiker (MBSOV) en de mogelijk toekomstige gebruiker (stichting Defensiemusea) over een alternatieve locatie en invulling daarvan, zal het Commando Zeestrijdkrachten instemmen met de voorgenomen uitwerking tot vernieuwbouw van het Marinemuseum’. Was getekend F. van Sprang, generaal-majoor der mariniers.

Museumdirecteur Boelema kent de brief en zegt: ,,Als er beweging komt in het vernieuwingsdossier dan is de MBSOV de eerste partij waar ik mee ga overleggen. Maar we moeten reëel zijn. Het gaat om tientallen miljoenen en daar wordt over besloten in Den Haag. Met een pandemie en een kabinetsformatie plus de problemen waar Defensie mee worstelt, denk ik dat er niet veel aandacht is voor ons museumplan. Daarbij verwacht ik dat Kamerleden gaan zeggen: gebeurt er eigenlijk ook iets aan het Marechausseemuseum in Buren of het Mariniersmuseum in Rotterdam?”

Noordhollands Dagblad