Dorpsraden en bewonersgroepen buitengebied komen in actie tegen nog meer en nog hogere windmolens. ’Die megagrote turbines in de Wieringermeer. Dat is ons schrikbeeld’

• zaterdag 22 mei 2021
  • Categorie: , , ,
  •  SCHAGEN

Geen hogere windmolens langs de N245 wanneer de huidige moeten worden vervangen, het windgebied zoals aangegeven in de Regionale Energie Strategie omzetten naar een smalle strook zongebied langs diezelfde weg en kom met een plan om particulieren en lokale bedrijven te steunen bij het plaatsen van zonnepanelen op daken van schuren en bedrijfspanden.

Marischka de Jager 22-5-2021

Dat is kort gezegd de boodschap die dorpsraden en bewonersgroepen in Tuitjenhorn, Warmenhuizen, Waarland, Krabbendam, Kalverdijk en Oudkarpsel de gemeenten Schagen en Langedijk geven. In een gezamenlijke brief aan beide colleges en gemeenteraden stellen de bewoners dat ze tegen de uitbreiding van het aantal windmolens bij Kalverdijk en op het gebied van de gemeente Langedijk zijn. Ook is er weerstand tegen ’hogere en volumineuzere turbines’. ,,We zijn hier tegen vanwege meer geluidsoverlast dan nu, meer slagschaduw, schittering en een veel onrustiger beeld, wat allemaal van invloed is op de gezondheid van de omwonenden en de duizenden recreanten naast dit plangebied.’’

Daarmee wordt gedoeld op het recreatiepark De Bongerd. Bewoners zijn tegen de verstoring van de huidige rustige lijnopstelling en verwachten landschapsaantasting van ’ons cultuur-historische, mooie gebied’. ,,Daarnaast zullen grotere of hogere windmolens een negatieve invloed hebben op de waarde van onze huizen en ander onroerend goed. Dat kan wel oplopen tot dertig procent.’’

Wieringermeer

,,We willen beslist geen megagrote windmolens zoals in de Wieringermeer. Dat is ons schrikbeeld’’, verduidelijkt Sjaak Kruijer, voorzitter van de Dorpsraad Tuitjenhorn en een van de ondertekenaars van de brief.

,,Beide gemeenten praten binnenkort over de Regionale Energie Strategie en zullen eerdaags besluiten welke richting ze op willen. Wij sorteren met deze brief voor op die besluitvorming. De geruchten dat ondernemers bezig zijn om megaturbines langs de N245 te gaan exploiteren zijn buitengewoon sterk. Er wordt al aan mensen gevraagd of ze de bestemming van hun grond willen omzetten. De situatie is misschien al veel erger dan we denken. En de bevolking haalt hier helemaal geen voordeel uit hoor, de revenuen gaan allemaal naar de energiemaatschappijen en de ondernemingen die molens willen exploiteren. Die lopen allemaal met dollartekens in hun ogen. De lobby is zo sterk, daar moeten wij ons tegen verzetten. We moeten proberen de politiek een andere richting op te duwen.’’

,,Want we zijn echt niet overal op tegen. We zijn niet tegen zonnepanelen in een smalle strook langs de N245, we zijn niet tegen de huidige windmolens zoals die in een lijnopstelling langs de weg staan, we zijn niet tegen de huidige hoogte en het huidige aantal. We doen in onze brief ook voorstellen hoe het anders zou kunnen. Er zijn genoeg alternatieven.’’

Zo stellen de bewoners dat het heel goed mogelijk is dat er over een jaar of tien wordt geconcludeerd dat de verkeerde weg is ingeslagen. ,,Er wordt nu gekozen voor een snelle en grote onomkeerbare transitie, terwijl bewoners graag willen meewerken aan bijvoorbeeld warmtepompen en meer zonne-energie op daken dan ze nu al hebben. Alleen gaan de grote subsidies nu naar de grote partijen terwijl vele kleine ook een grote kunnen maken. In onze omgeving zijn er nog heel veel daken met zonnepanelen vol te leggen alleen moeten stroom-aansluitingen daarvoor verzwaard worden en zijn de terugleververgoedingen te laag. Het is gewoonweg niet rendabel om extra zonnepanelen aan te schaffen met als doel terug te leveren. Voor energiebedrijven zijn de oppervlakten van deze middelgrote schuren en bedrijfsdaken nu vaak niet interessant genoeg, maar bij elkaar opgeteld is dit een zeer groot oppervlak. Zonnepanelen op deze daken zullen het landschap niet ontwrichten.’’ Gevraagd wordt dan ook om als gemeenten al dan niet gezamenlijk met een voorstel te komen waarmee particulieren en lokale bedrijven worden geholpen bij hun energietransitie.

,,Er ontstaat nu een verkeerde situatie waarbij er grote en snelle zon- en windparken dreigen te komen die niet in het belang zijn van de inwoners van buitengebieden en onze leefomgeving. Draag bij aan een betere energie-infrastructuur zodat niet alleen de grote partijen terug kunnen leveren.’’

Juridische middelen

De Dorpsraden en bewonersgroepen zeggen in hun brief alle juridische middelen te zullen gebruiken om te voorkomen dat er hogere en grotere windmolens langs de N245 worden geplaatst. ,,Wij gaan door, zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat de Raad van State ons geen gelijk geeft, tot het Europese Hof van Justitie.’’ De briefschrijvers hopen dat het niet zover hoeft te komen.

Lees ook: ’Schrap grotere en extra windmolens langs weg N245’, vindt Dorpsraad Tuitjenhorn. ’Er is geen draagvlak. En dat komt er ook niet’

Noordhollands Dagblad