Meskers houdt geloof in benutten restwarmte

• vrijdag 19 maart 2021
  • Categorie: , , , ,

• Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA

Wethouder Theo Meskers had zijn enthousiasme over het benutten van datacenter-restwarmte ’misschien wat moeten temperen.’ Dit neemt niet weg dat hij er nog altijd vertrouwen in heeft dat restwarmte wel degelijk te gebruiken is.

Winnie van Galen 19-3-2021

Dat antwoordde de wethouder op vragen tijdens een ingelast debat over datacenters donderdagavond tijdens een reguliere vergadering van de gemeenteraad. Dit zogeheten interpellatiedebat was aangevraagd door de coalitiepartijen SHK, CDA en VVD. Met als doel duidelijkheid te krijgen over de restwarmte van datacenters en de vraag wie bevoegd gezag is voor de vergunningverlening voor datacenters: de gemeente of de provincie. Met als antwoord beiden, aldus het college.

Aanleiding voor het ingelaste debat ’is het vele gedoe in de media over datacenters en wat er wel en niet waar is van die verhalen,’ trapte Jip Pankras van SHK het debat af. Het werd tijd voor duidelijkheid, aldus VVD-fractievoorzitter Erik Annaert. „Het beeld dat het college maar wat aanrommelt, daar verzet ik me tegen. Hoe zit het echt, ons gaat het om de feiten.”

Die uitleg moest komen van wethouder Meskers die de raad mee terug nam naar 2008 toen Parthenon in de Wieringermeer een datacenter wilde bouwen op twee hectare.„Toen is onderzocht of restwarmte naar de glastuinbouw kon. We kregen bijval van het ministerie van landbouw. De Nederlandse glastuinbouw zou zo een mooie combinatie van duurzaamheid zijn. Het leidde tot veel perspublicaties. Het liep anders. De bouw van Parthenon ging niet door maar de sectoroverstijgende duurzaamheid, dat bleef wel hangen”, aldus Meskers.

In 2013 kwam Microsoft naar de Wieringermeer op een terrein van 38 hectare. Het was groot nieuws, aldus de wethouder. „Iedereen hield zijn kaken op elkaar en de krant trok de conclusie dat kassen kunnen draaien op restwarmte. De praktijk blijkt ingewikkelder, het komt nog niet van de grond. Ik had dat enthousiasme misschien moeten temperen. Want ik schreef dat die koppeling datacenters en restwarmte moest worden gemaakt. Ik wilde geen genoegen nemen met dat het niet kan, we moesten blijven zoeken naar toepassingsmogelijkheden.”

Hoewel een rapportage van Berenschot het tegendeel beweert en nu geen toepassingsmogelijkheden ziet, blijft het voor Meskers te vroeg om restwarmte af te schrijven ’ook al is hij daar in 2018 door een ambtenaar op gewezen’. Meskers: „In theorie kan het en de praktijk staat niet stil. We zien dat het onderzoek doorloopt. Er is SDE subsidie op komst voor het gebruik van restwarmte. Er is geen garantie dat het gebeurt, maar het komt wel dichter bij. Dat bedoelde ik met de e-mail in 2018. Economisch kan het niet, het is nu nog niet te benutten maar het lijkt te veranderen.”

Noordhollands Dagblad

Gisteravond heb ik de raadvergadering gevolgd m.b.t. het niet (kunnen) gebruiken van restwarmte van de datacenters in de Wieringermeer. Wanneer je hoort hoe en waarom de vergunningen ooit zijn verstrekt aan MicroSoft en Google, het amateurisme van de gemeenteraad en het college druipt er van af. De vergunningen zijn min of meer blind ondertekend en goedgekeurd, en geven de datacenters alle volmacht tot het veroorzaken van milieuvervuiling, horizonvervuiling etcetera. Er komen hoe dan ook nieuwe datacenters bij als ik de fractieleiders van het CDA en de VVD moet geloven, ik kreeg het idee dat deze partijen dan ook, ondanks alles, nog steeds grote voorstanders van datacenters zijn, al zie ik daar inmiddels geen goede redenen meer voor. Er wordt al sinds 2014 (eigenlijk al vanaf 2006) gesproken over het "mogelijk" gebruiken van restwarmte door de naastgelegen glastuinbouw, dat lees je ook steeds terug in (oude) berichtgevingen van de gemeente. Ook in de komende jaren is het gebruik van restwarmte nog steeds niet rendabel te maken dus dat zal dan ook niet gebeuren, maar de wethouder blijft maar spreken over het "mogelijk" gebruik van restwarmte in de komende jaren. De zin van de wethouder staat gelijk aan de zin dat ik "mogelijk" over 10 jaar op de maan kan voetballen.