'De vraag is niet of we solidair willen zijn, de vraag is waartoe.' Een gesprek met Bert de Munck

• zondag 21 maart 2021
  • Categorie: , ,
  • Marlies Dekkers in gesprek met hoogleraar Geschiedenis Bert de Munck over de samenhang tussen wetenschap, politiek en maatschappij in het licht van de coronacrisis.

19-3-2021

Marlies Dekkers in gesprek met hoogleraar Geschiedenis Bert de Munck over de samenhang tussen wetenschap, politiek en maatschappij in het licht van de coronacrisis. “Wat zijn we bereid op te offeren om de dood nog verder uit te stellen?” In de lijst met woorden die sinds 2020 onlosmakelijk met corona verbonden zijn geraakt (“coronababy,” “coronakabinet,” en “coronafaillissement” staan op taalbank.nl) is de term “coronadebat” opvallend afwezig. Terwijl rellen en persconferenties rouleren in de media blijft een publieke discussie rondom de maatregelen nog altijd uit. Heerst er dan zo’n sterke concordantie tussen de betrokken partijen? Bert de Munck heeft een andere verklaring: “Het is vandaag bijna onmogelijk om politiek te voeren die in strijd is met de wetenschappelijke consensus.” Waar de overheid het beeld schetst van een “slimme lock-down” zit de wetenschap erachter zelden potdicht. “Het wetenschappelijk bewijs voor veel van de maatregelen is beperkt,” zegt de Munck. Tegelijkertijd laat de staat zeer weinig ruimte voor vragen rondom de gekozen aanpak. De Munck wijdt deze problematiek aan de toenemende rol van technocraten in de beleidsvorming. “Politici gaan steeds meer beroep doen op wetenschappelijke kennis,” stelt hij. “Politieke beslissingen raken daarbij steeds meer ingebed in de adviezen van experts.” Publiek debat wordt in toenemende mate uitbesteed aan de wetenschap. Deze ontwikkeling is echter niet nieuw. De Munck schetst de historische lijn die leidt van de optimistische Verlichting, via de negentiende-eeuwse cholera-epidemieën, tot het huidige coronabeleid. Steeds opnieuw toont hij hoe wetenschappelijke oplossingen kunnen leiden tot onvoorziene problemen. Wij zweren dan wel bij de wetenschap, maar hoe terecht is dat vertrouwen? De Munck: “De wetenschap heeft zijn hand overspeeld.” --- 0:34 Hoe kunnen we het verband tussen wetenschap, politiek en maatschappij beter begrijpen? 3:16 Is wetenschap neutraal? Daar zet jij je vraagtekens bij. 12:03 Zijn we veel verder gekomen sinds de dagen van de Spaanse griep? 17:59 Als het zo moeilijk is om beleid wetenschappelijk te testen, waar pleit jij dan voor? 22:47 Waarom denk jij dat er zo’n eenzijdig beeld van consensus wordt gepresenteerd? 26:46 Verklaart ons vertrouwen in een gecentraliseerde staat het gebrek aan kritiek? 29:52 Jij denkt dat de oude politieke breuklijnen herdacht moeten worden. Hoe zie je dat voor je? 40:36 Kan je meer zeggen over de historische wortels van de nieuwe breuklijn die je schetst? -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met Centrum Ethos aan de VU en Filosofische School Nederland.

De Nieuwe Wereld

Verontruste zei

“Politici gaan steeds meer beroep doen op wetenschappelijke kennis.”
    Klopt misschien, maar dan zoeken ze eerst "wetenschappers" uit die de antwoorden geven die ze willen. De rest wordt monddood gemaakt.