Stroomnet: Ook spelers op de bank moet je betalen

• zaterdag 27 februari 2021
  •  Nu kan het stroomnet het nog net aan, maar als er straks nog meer windmolens en zonnecellen bijkomen, gaat het piepen en kraken, waarschuwt netbeheerder Tennet. En dus moeten bedrijven hun fabrieken soms uitzetten. Gascentrales als back-up kan ook, maar ook daar moet voor worden betaald, schrijft Simon Rozendaal.

27-2-2021

We begonnen als laatste met inenten, we hebben per hoofd van de bevolking minder IC-bedden dan andere landen, de Belastingdienst weet zich geen raad met het uitdelen van toeslagen en als het vriest, rijden er hier geen treinen.

Weinig blijft de patriot bespaard. En lijkt het dieptepunt bereikt, dan begint het stroomnet te kraken.

Een man van Tennet, de beheerder van het net, zei op de televisie geruststellend dat het tijdens de koudegolf nog net goed ging, maar dat we er rekening mee moeten houden dat er in de toekomst soms te weinig stroom zal zijn. Daarom is Tennet (lees: het ministerie van Financiƫn) bereid om grootverbruikers te betalen wanneer ze niet grootverbruiken.

Iedereen deed alsof dit allemaal heel normaal is

Ook iemand van een aluminiumsmelterij kwam aan het woord. Daar zetten ze af en toe de ovens uit, maar dat kan niet langer dan een uur want dan raakt de fabriek verstopt met gestold metaal. Ze zijn aan het oefenen met nieuwe technieken om straks twee dagen geen aluminium te smelten. Dat kost wat, maar ze hopen dat Tennet het zal vergoeden.

Heel opvallend was dat iedereen deed alsof dit normaal is. Kijk maar naar Uitzending gemistNOS Journaal, 15 februari. Er hing een sfeer van optimisme, daadkracht en moderniteit over de reportage. Zie hoe we met zijn allen, bij Tennet, de aluminiumsmelterij en NPO, bezig zijn met de verdere verduurzaming van dit gave land!

Wat er kan gebeuren wanneer het stroomnet gaat kraken, hebben we in Texas gezien. Daar hadden een paar miljoen consumenten enkele dagen geen stroom. Er vielen dertig doden, mede doordat de verwarming het niet meer doet als er geen stroom is. Sommigen stierven door de kou, anderen gingen in een draaiende auto zitten en kregen koolmonoxidevergiftiging, weer anderen kwamen om bij brand door een zelfgestookt vuurtje.

Elsevier