Noord-Holland komt met regels tegen ’verdozing’, maar voor wie morgen nog een datacenter of distributiecentrum wil bouwen zit de deur nog niet op slot

• dinsdag 9 februari 2021
  •  HAARLEM

De provincie gaat regels stellen aan de ’verdozing’ van het landschap. Wie een datacenter of een distributiecentrum wil neerzetten in Noord-Holland krijgt ermee te maken. De regels gaan ook gelden voor glastuinbouw en de agro-industrie. Die toezegging sleepte het Statenlid Gert-Jan Leerink (PvdA) maandagavond binnen van twee gedeputeerden in een gecombineerde Statencommissievergadering, waarin de discussienota van zijn partij over de verdozing werd besproken.

Peter Schat 9-2-2021

Het mocht dan een discussiestuk betreffen, veel discussie leverde het niet op. Alle Statenleden onderschreven min of meer de problematiek die de PvdA signaleerde: wie via snelwegen het land doorkruist valt op hoe veel, groot en lelijk de bedrijfsgebouwen zijn die er langs verrijzen: datacenters die onze computerinformatie bewaren en verwerken, een nog veel groter aantal vierkante meter aan distributiecentra, onder meer voor onze online bestellingen, plus allerhande andere bouwsels waarop het begrip ’verloodsing’ van toepassing is. Kan dit niet esthetischer, duurzamer, of gewoon, wat minder?

Diverse commissieleden gaven aan dat de provinciale kaders mooi ingebed zouden kunnen worden in de Omgevingsvisie 2.0, die in april verwacht wordt. Dat is te optimistisch gedacht, stelde gedeputeerde Cees Loggen (VVD). Hij wil wel over drie maanden met een reactie komen op de vragen die de PvdA in het discussiestuk stelde en een tijdlijn aangeven waarop de oplossingen kunnen worden ingebed in regelgeving. ,,Het is een complex vraagstuk.’’

Ook gedeputeerde Ilse Zaal (D66) wees op de ’complexe opgave om dit allemaal in balans te brengen’. Zij doelde op het feit dat datacenters en distributiecentra ’heel goed zijn voor onze economie en ons vestigingsklimaat’, maar net als glastuinbouw veel invloed hebben op het landschap en behoorlijk wat energie gebruiken. ,,Het is belangrijk hoe we de slag kunnen maken naar duurzamer en beter landschappelijk inpassen van bestaande bouw.’’ Zij wees op subsidieregelingen voor het door groen aan het zicht onttrekken van dergelijke bouwsels. ,,Niet voor rijtjes coniferen, die kunnen ondernemers zelf wel betalen.’’

Ze greep met die opmerking terug op de inbreng van duo-commissielid Niek Wijmenga (CDA) die veroordeelde dat de provinciaal adviseur ruimtelijke kwaliteit negatief deed over de rijtjes coniferen die hij rond de ’dozen’ geplant had zien worden. ,,Als je het beter kunt maken dan het was hoef je er niet afwijzend tegenover te staan’’, aldus Wijmenga, die verder nog met de tip kwam dat bedrijven eens per jaar zouden moeten bekijken welke data er weggegooid kon worden. Datacenters bewaren veel bestanden waar niemand ooit meer naar omkijkt.

Het coniferenplan werd door Jaap Hollebeek (Partij van de Dieren) resoluut afgewezen. ,,We hebben genoeg inheemse beplanting om terreinen natuurinclusief te beplanten en hoeven toch niet met zulke schijnoplossingen te werken? Meidoornhagen onttrekken ook iets aan het zicht en leveren meer voor onze vogels en insecten op dan coniferen.’’

Alle sprekers prezen Leerink om de nota en zijn partij voor het beleggen van een online syposium over verdozing in november vorig jaar. Alleen Hanneke Kaamer van Hoegee (VVD) benadrukte dat haar partij het ’een moeilijke discussie’ vindt. ,,Er zijn meer zaken die ons landschap onherstelbaar beschadigen, kijk naar windturbines.’’ Een provinciaal kader wees zij evenwel niet af.

Bijval was er bijvoorbeeld ook van de zijde van de PVV. Nick Kaptheijns gaf aan alle kritiekpunten en vragen die de PvdA stelde te delen. Op één na, dat die dozen allemaal ook maar beter meteen van zonnepanelen zouden moeten worden voorzien vanwege de duurzaamheid was volgens hem niet zo nodig.

Met een laatste vraag van duo-commissielid Eduard Mangal (Denk) kwam iedereen weer met beide benen op de grond. Want wat wordt er gedaan met een aanvraag voor bouw van een datacenter of distributiecentrum die morgen binnenkomt, gaat die ’on hold’? Loggen antwoordde dat dat aan de gemeenten is. ,,Als ze een aanvraag in behandeling nemen, kijken wij of het strijdig is met provinciaal beleid. Aanvragen niet meer behandelen vanaf nu kunnen we niet waarmaken. We weten dat Haarlemmermeer en Amsterdam nu al vrij restrictief zijn en we zien dat Hollands Kroon ermee aan de slag is, maar we hebben geen mogelijkheid om te zeggen ’zet het on hold’.’’

Noordhollands Dagblad