LEIDEN 'Nederland kan veel leren van Duits beroepsonderwijs.' Een gesprek met Herman Blom

• woensdag 10 februari 2021
  •  Ad Verbrugge in gesprek met lector en publicist Herman Blom over het verschil in beroepsonderwijs in Duitsland en Nederland.

10-2-2021

"Het succes van de Duitse economie zit naar mijn smaak in de systemen van onderwijs die een cultuur van doelgerichtheid en hard werken vasthouden.”

Blom is werkzaam op een hogeschool in Duitsland. Toen hij daar begon, “vielen mij gelijk zaken op in vergelijking met Nederland.” De hogeschool heeft een duaal systeem, wat betekent dat studenten deels studeren, deels aan het werk zijn. Daarmee leren ze al snel de connectie met de bedrijfspraktijk te maken. “Wat hier verkocht wordt als 21st century skills wordt daar al doende geleerd.” Dat leerlingwezen staat daar dan ook goed aangeschreven. Dat heeft ook voor bedrijven voordelen. “Als je jongeren op een goeie leeftijd, zestien zeventien jaar, binnenhaalt in een bedrijf, dan ontwikkelt zich aan beide kanten een commitment waarin heel veel mogelijk is.” Bovendien, zo vertelt Blom, zijn de opleidingsinstituten verbonden met de directe omgeving. “In Duitsland is de eenheid veel kleiner, en worden ze in eerste instantie geregeld door de regio, en daarna door de deelstaat.” Dat creĆ«ert een sterk economisch middenrif, zoals Blom het noemt. Deze eigen kweek in de praktijkberoepen is in Nederland veel kleiner. “Het valt niet op dat we geen eigen kweek hebben, omdat we die instroom hebben uit Oostbloklanden.” Hadden we die niet gehad, dan hadden we nog grotere problemen gehad, zo betoogt Blom. Ook is de kwaliteit en het imago van de leraar in Duitsland beter. Blom: “Een leraar heeft altijd een universitaire opleiding.” Er is een duidelijke kwalificatie, er zijn vaste banen, en de salarissen liggen behoorlijk hoog. “Dat maakt het beroep van leraar geaccepteerd en gewaardeerd.” Volgens Blom is dit de succesformule van onze oosterburen. “Dan begrijp je waarom Duitsland een succesvol land is. Het succes van de Duitse economie zit naar mijn smaak in de systemen van onderwijs die een cultuur van doelgerichtheid en hard werken vasthouden.” -- 2:46 Wat zie je bij de beroepsopleiding in Duitsland? 6:46 Hoe verklaar je het verschil tussen het duale systeem in Nederland en Duitsland? 10:06 Zie je dat met de opkomst van de ROC’s dat de afstand tussen bedrijven en onderwijs groter is geworden? 15:56 De jongeren hebben in Duitsland minder te kiezen, maar meer perspectief op werk? 19:10 “De opleiding bij ons zijn vaak te breed ingezet, te weinig op het vak zelf” 26:18 In Duitsland is de kwaliteit van leraar in de regel gewoon beter? 35:45 Heeft in Duitsland het beroepsonderwijs ook het imago dat ouders soms niet willen dat hun kind daar terechtkomt? 38:17 In Nederland wordt nog weleens geklaagd dat vakkennis of discipline ontbreekt. Hoe zit dat in Duitsland? 41:44 Als je jouw studenten in Duitsland vergelijkt met die in Nederland, wat is dan het meest opvallende verschil? -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de VU, Centrum Ethos en Filosofische School Nederland. Volg ons! Website: https://www.denieuwewereld.tv​​ Twitter: https://twitter.com/De_NieuweWereld

De Nieuwe Wereld