Opnieuw onrust in de Wieringermeer. Nu over de opslag van extra asbest op Agriport. ’Ik begin mij steeds meer te irriteren’

• woensdag 27 januari 2021
  • Categorie: , , ,

•  HOLLANDS KROON - MIDDENMEER

Opnieuw onrust in de Wieringermeer. En wéér blijkt een vrijbrief van de gemeenteraad aan het college van B en W te wringen. Dit keer gaat het niet over datacenters, maar over de opslag van asbesthoudende stoffen op bedrijventerrein Agriport A7.

Ed Dekker 26-1-2021

Een uitgebreide mail van een ’zeer verontruste’ inwoner van Middenmeer, lid van de Werkgroep Red de Wieringermeer. Raadsvragen van GroenLinks. Verontwaardigde reacties op Facebook. Met als kern: andermaal een ingrijpend besluit dat uit de lucht komt vallen. Een publicatie in het Gemeenteblad van Hollands Kroon bracht de bal aan het rollen.

Daarin staat dat B en W vergunning hebben verleend aan de Grondstoffenbank Agriport om veel meer grond met asbest in opslag te hebben. Het bedrijf mag hierdoor vier keer zoveel stoffen met asbest verwerken dan nu: van vijfhonderd ton naar tweeduizend ton, jaarlijks.

Bezwaren

Definitief is de toestemming van de gemeente nog niet. Er kunnen bezwaren worden ingediend, tot eind februari. Dit recht van ’belanghebbenden’ was de reden dat het besluit van burgemeester en wethouders openbaar werd. Als lid van Red de Wieringermeer dook Tom Steen, een zelfstandig ondernemer uit Middenmeer, direct in de kwestie.

In een brief aan Hollands Kroon van begin deze week vraagt Steen waarom de gemeenteraad ’is gepasseerd’. Hij stelt dat het college ’momenteel onder een vergrootglas ligt van bewoners, buurgemeenten, provincie en media’ en dat zijn vertrouwen in B en W ’tot het minimum is gedaald’.

Toezicht

GroenLinks wil er alles van weten. De raadsfractie heeft dinsdagmiddag een reeks vragen ingediend. ’Wanneer is het besluit genomen?’ ’Waarom is het besluit genomen?’ ’Is de verruiming van de vergunning voor onbepaalde tijd?’ ’Wie houdt er toezicht op de storting van asbesthoudende grond?’ ’Hoe wordt er gehandhaafd bij overtreding?’. Fractievoorzitter Lilian Peters van GroenLinks wil eerst meer feiten weten voordat zij inhoudelijk reageert. Wel vindt zij dat het college ’ook hier te ver’ is gegaan

Peters: ,,Het college mag op eigen houtje besluiten nemen. Het moet soms slagvaardig kunnen optreden, en de raad is er voor hoofdlijnen. Dat is vastgelegd in het zogeheten delegatiebesluit. Daarin staat ook dat dit mandaat niet geldt voor politiek of maatschappelijk gevoelige onderwerpen. Forse uitbreiding van asbestopslag op Agriport in de polder vinden wij zo’n onderwerp. Het gaat om milieu en mensen. Daar had de raad vooraf bij betrokken moeten worden. We hebben deze handelwijze al vaker gezien. Maar het college kan zelf bepalen of iets gevoelig ligt. Het is een kapstok om zaken er door te krijgen.”

Verkiezingen

Niet zo handig dus, dat mandaat. Voor de coalitiepartijen in de raad komt het soms wel goed uit, om vooraf een kink in de kabel te voorkomen. In de raadsvragen rept GroenLinks met geen enkel woord over het intrekken van het omstreden delegatiebesluit. Lilian Peters: ,,Pogingen om het van tafel te krijgen hebben geen enkele zin. De meerderheid van de raad wil er niet aan tornen. We moeten wachten op de raadsverkiezingen van volgend jaar.”

Red de Wieringermeer overweegt bezwaar in te dienen tegen de vergunning voor de Grondstoffenbank. Lid Ralph Koeleman uit Middenmeer, oud-huisarts, zegt: ,,Dat moeten wij nog bespreken, het is allemaal heel vers. Maar ik begin mij steeds meer te irriteren aan de handelwijze van de gemeente. Ik volg het op de voet, maar steeds vaker zijn er belangrijke besluiten waar ik niets of nauwelijks iets over heb gehoord of gelezen.”

Dochterbedrijf

Grondstoffenbank Agriport is een jong dochterbedrijf van Van der Bel. Dit bedrijf op Agriport richt zich op sloopwerken, asbestsanering, recycling en milieutechniek. Bij de Grondstoffenbank worden beton, steen, hout, kunststof, ijzer en ander sloopafval verwerkt en grotendeels gerecycled.

Directeur Sjors Deken betreurt de commotie. ,,Wij verwerken hier asbesthoudende stoffen in de lichte klasse. Zwaarder vervuilde stoffen mogen en kunnen wij niet verwerken.” Over de uitbreiding zegt hij: ,,De vraag neem toe. Verwerking op locatie is minder efficiënt. Op ons eigen terrein kunnen wij gemakkelijker voldoen aan alle eisen.”

40.000 ton

De Grondstoffenbank verwerkte vorig jaar zo’n 40.000 ton, aldus Sjors Deken. ,,Voor tachtig procent was dat puin en beton. Bij asbest gaat het om een gering volume.” Hij verwacht dat de totale aanvoer dit jaar twintig tot dertig procent zal groeien.

Noordhollands Dagblad

H E T IS EEN KAPSTOK O M Z A K E N E R D O O R T E K R I J G E N.