Na bijna dertien jaar ligt er dan een plan voor de invulling van het Joods Werkdorp

• dinsdag 15 december 2020

•  HOLLANDS KROON - SLOOTDORP

Al bijna dertien jaar is het Joods Werkdorp in Slootdorp eigendom van Joep Karel en al even zoveel jaar probeert hij een in zijn ogen zo goed mogelijke invulling te vinden voor de locatie. In april ging de meerderheid van de gemeenteraad van Hollands Kroon akkoord met zijn plan voor een combinatie met een museum in het pand en verblijfsaccommodaties voor seizoensarbeiders op het omliggende terrein.

Lydia Jasper 15-12-2020

Volgende week ligt de aanvraag voor de vergunning ter inzage. Om omwonenden en belangstellenden de kans te geven alles te bekijken, was er eigenlijk woensdag een bijeenkomst in het Joods Werkdorp gepland. Vanwege de verscherpte coronamaatregelen is daar een streep door gegaan.

Uitwerking

Ontwikkelaar Joep Karel kreeg voor de uitwerking van deze plannen onder andere hulp en steun van oud-gedeputeerde Hans Schipper en museaal adviseur Joel Cahen. TPAHG Architecten en HzA stedebouw en landschap gingen in overleg met de provincie in overleg. Ontwerpers van het Amsterdamse Platvorm bogen zich over de invulling van het museale deel van het herinneringscentrum.

In het pand is een museum ingetekend, waarin geschiedenis en toekomst van de plek en de Wieringermeer aan bod komen. De ontwerpers zien het als een herinneringscentrum, waarin verhalen worden verteld van degenen die er niet meer zijn, maar die niet vergeten mogen worden. Om het gebouw is er plek voor zeven verblijfsaccommodaties voor 160 arbeidsmigranten. Daarnaast komt er aan de achterzijde van het pand een parkeerplaats voor zo’n 120 auto’s.

Omwonenden

Vanuit de omgeving is er verzet tegen het plan. Omwonenden zien de accommodatie voor buitenlandse werknemers niet zitten en hebben al aangekondigd desnoods tot aan de Raad van State toe de toestemming aan te vechten.

Karel hoopt de komende tijd de angel weg te kunnen nemen en draagvlak te kunnen creëren. Volgens hem is er in deze regio grote behoefte aan een plek om arbeidsmigranten te huisvesten. Geen hapsnapbeleid, maar een weldoordachte oplossing. ,,Waarbij arbeidsmigranten gehuisvest worden op een manier zoals jezelf gehuisvest zou willen worden. Het is onze plicht om dat goed te doen.’’

Rijksmonument

In 2008 werd hij geattendeerd op het leegstaande Joods Werkdorp en omdat hij mogelijkheden zag voor de locatie kocht hij het. ,,Ik vond het bijzonder dat een rijksmonument als dit te koop stond. Zeker vanwege de geschiedenis van dit gebouw. Zoiets moet je toch bewaren?’’

In het verleden zijn er meerdere ideeën en plannen geweest om de plek in te vullen. Maar om uiteenlopende redenen kwamen die niet echt van de grond. ,,Ik heb in bijna dertien jaar tijd iedereen de kans gegeven om het gebouw over te nemen’’, aldus Karel. ,,In al die jaren heb ik het pand onderhouden. Ik heb er veel geld in moeten steken.’’

Vluchtelingen

Het Joods Werkdorp werd ooit opgericht om joodse vluchtelingen uit Duitsland en Oostenrijk een opleiding te geven. De leerlingen bouwden in 1937 het gemeenschapsgebouw naar een ontwerp van architect Paul Bromberg.

De oorspronkelijke indeling blijft een rol spelen wanneer het als herinneringscentrum dienst gaat doen. Het grootste deel van de bewoners werd in het voorjaar van 1941 door de Duitse bezetter weggevoerd. Een aantal wist onder te duiken.

Tentoonstelling

In het gemeenschapsgebouw komt een permanente tentoonstelling die zo’n driekwart van de beschikbare ruimte op de benedenverdieping gaat vullen. Er zijn nog andere ideeën, Joel Cahen kan daar nog niet zoveel over kwijt. ,,Maar de bedoeling is dat het een museum wordt waar ’meer gebeurt’.’’

Zo moet er ook ruimte komen om de geschiedenis van de Wieringermeer te vertellen. ,,Daar is een hoop over te vertellen. Dat historisch bewustzijn willen we vergroten. Daarnaast denken we aan het promoten van streekproducten.’’

Informatiemiddag

Vanwege de coronamaatregelen kan de informatiemiddag woensdag in het Joods Werkdorp niet plaatsvinden. De zestig belangstellenden die zich hiervoor hebben aangemeld, krijgen een mail van de organisatie en ontvangen de informatie digitaal. Volgende week ligt de aanvraag ter inzage.

Noordhollands Dagblad

Je kan er ook iets voor je eigen burgers neerzetten. Appartementen of kleine arbeiders woningen voor alleenstaande of 2pers huishoudens. Maar daar zal wel minder op te verdienen zijn.!! En waar gaan ze boodschappen doen?? Wordt lekk6druk en gevaarlijk daar op de weg.

Een combinatie van museum en verblijfsaccommodatie voor buitenlandse werknemers zijn de plannen. Neem het museum maar niet serieus want dat zal ondergebracht worden in een bijgebouwtje want dat is ruimte en ruimte is geld. Bovendien is het onverantwoord, tenminste als we alle Coronamaatregelen serieus nemen(en dat moeten we eigenlijk niet meer doen), om meer mensen te importeren, alsof 100.000 migranten per jaar niet genoeg is.
    Precies wat anoniem 1 voorstelt: maak er appartementen van voor (jonge)NEDERLANDSE mensen die niet meer voor een (huur)woning in aanmerking komen vanwege de toestroom van migranten.
    Maar het geld zal wel weer prioriteit no.1 zijn zowel bij de projectontwikkelaar als bij de Gemeente.