In Hollands Kroon moeten er elk jaar honderd huizen bij en de nieuwe Woonvisie moet daarbij helpen

• vrijdag 18 december 2020
  • Categorie: , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

In de nieuwe Woonvisie is een actieve rol voor de gemeente weggelegd en daar heeft de raad wel oren naar. Het is noodzakelijk dat de gemiddelde bouwproductie versnelt om in de stijgende behoefte te voorzien.

Lydia Jasper 18-12-2020

Uit het Woningmarktonderzoek 2019 komt naar voren dat er echt sneller gebouwd moet worden dan tot nu toe. Minimaal honderd woningen per jaar zijn er extra nodig in Hollands Kroon. ,,Hoe meer woningen de komende vier jaar gebouwd kunnen worden, des te meer kunnen we er claimen’’, aldus wethouder Theo Groot donderdag.

De focus ligt dus op bouwen, bouwen voor jongeren/starters en de zogenoemde starterslening. De voormalige gemeente Anna Paulowna hanteerde al zo’n regeling, dus ’de patronen’ liggen al klaar.

Een aantal partijen wil dat er voorrang gegeven gaat worden voor bouw in het goedkopere segment. Zo dienden PvdA, ChristenUnie, D66, GroenLinks en Lada een amendement in waarin zij voorstelden om het percentage te realiseren sociale huurwoningen op te krikken van de bestaande behoefte van 25 naar dertig procent.

Aanpassing

In de afgelopen jaren is de bouw van sociale huurwoningen enorm achtergebleven, stellen zij. Om dit gat te dichten, is een aanpassing wel noodzakelijk. Volgens de VVD valt deze achterstand wel mee. Erik Annaert: ,,Nederland heeft een grote woningvoorraad; een op de drie huizen is een sociale huurwoning.’’

Wethouder Groot is er momenteel al een aantal plannen dat zich hier specifiek op concentreert. Hij noemt onder andere Winkelmade en drie nieuwe bouwprojecten van Woningstichting Anna Paulowna.

Het zogenoemde ’scheef wonen’ is volgens hem ’geen issue’ voor de drie woningbouwcorporaties in Hollands Kroon. ,,Het komt niet veel voor. Bovendien komt het de leefbaarheid in een wijk met sociale huurwoningen ten goede als er ook mensen wonen met een hoger inkomen.’’

ChristenUnie, PvdA, GroenLinks en D66 stelden in een ander amendement tevens een wijziging voor in wat onder ’betaalbare nieuwbouw’ moest worden geschaard. Vijf keer het modaal inkomen (36.500 euro) leek hen passend: dus maximaal 182.500 euro. Volgens De Groot is dat bedrag niet realistisch.

Wanneer projecten gelijktijdig worden ingediend, geeft Hollands Kroon de voorkeur aan de plannen die zoveel mogelijk voldoen aan de doelstellingen binnen de Woonvisie.

Noordhollands Dagblad

Te binnen bij het joods dorp.in plaats van voor arbeidsmigranten bouwen appartementen of kleine arbeiders woningen bouwen voor de burger met een kleine portemonnee.