Woningstichting bouwt voort in Anna Paulowna en dat is nodig, want driehonderd reacties op een huurhuis zijn nu geen uitzondering

• maandag 30 november 2020
  • Categorie: , , , ,

• HOLLANDS KROON - ANNA PAULOWNA

Woningstichting Anna Paulowna realiseert het komend jaar 66 woningen in de kern, verdeeld over drie projecten. Naast bouwen op de plek van het oude postkantoor aan de Cornelis Keijzerlaan (twaalf) en oude basisschool De Meerpaal aan de Sportlaan (dertig) komt daar nu ook nieuwbouw aan de Molenvaart bij.

Lydia Jasper 30-11-2020

Het gaat om twee gebouwen met elk twaalf appartementen. Speciaal voor senioren. „Het is een mooie, centrale plek tegenover de Hema”, zegt directeur Ben Broxterman. „Jarenlang is daar niets gebeurd.”

Terwijl nieuwbouw hard nodig is, meent hij. Kijk alleen maar naar de respons wanneer er een huurwoning wordt aangeboden. „Driehonderd reacties zijn geen uitzondering”, zegt hij. „Dat is gewoon te gortig.”

Broxterman kijkt vanwege deze nieuwe mogelijkheden in Anna Paulowna met meer vertrouwen naar de toekomst. En hij durft na jaren nu ook weer voorzichtig naar het terrein naast het natuurgebied Kruiszwin te kijken. Gelegen achter het nieuwbouwplan Molenvaart 12-14.

Aardkundig monument

Want wat zou het mooi zijn als daar eindelijk gebouwd kan worden. Maar er waren twee grote problemen. Eentje lijkt getackeld te zijn. „Het gebied zou op een aardkundig monument staan, maar dat wordt rechtgetrokken in de nieuwe omgevingsverordening van de provincie. Een aardkundig monument was nooit het geval op die plek. Daarvoor hebben we veel moeite - zelfs onderzoek - naar laten doen.”

En dan komt de volgende horde: het nut aantonen van bouwen buiten bestaand bebouwd gebied. „Daarvan moeten we de provincie overtuigen. Dat zal geen gemakkelijk klusje zijn, dat kan ik wel voorspellen. De provincie wil geen bouw aan de randen van de kernen, maar in de kernen. Maar op een gegeven moment zijn de inbreilocaties vol. Daarnaast hebben we ook te maken met de omgeving, er wonen mensen rond dat terrein.”

Broxterman is nu al bezig met de buurt te informeren over de seniorenwoningen aan de Molenvaart 12-14. Vanwege coronamaatregelen is het niet mogelijk een inloopavond of andere informatiebijeenkomst te houden. Dus stapt Broxterman op de fiets en doet bezoeken aan huis om zo naar de reacties van de omwonenden te luisteren.

Want hij kan zich voorstellen dat de direct betrokkenen aan het idee moeten wennen. Zo heb je vrij uitzicht en zo dient zich een woningcorporatie aan met een nieuwbouwplan. „De buren reageren heel verschillend tot nu toe”, zegt hij. „Sommigen zijn heel enthousiast, maar ik heb ook mensen gesproken die het ’afschuwelijk’ en ’verschrikkelijk’ vinden. Dat mag, hoor.”

De woningstichting kan volgens hem met de realisering van de drie genoemde plannen rekenen op steun van de gemeente Hollands Kroon. „In het geval van het project aan de Molenvaart moet er wel een bestemmingsplan worden aangepast. We streven ernaar dat de aanvraag nog dit jaar bij de gemeente ligt.”

In het eerste kwartaal van 2021 is de bedoeling dat het oude postkantoor tegen de vlakte gaat en gestart kan worden met bouw op die plek. „Het staat al jaren leeg. Momenteel wordt het tijdelijk gebruikt als werkplaats. We zijn nu druk bezig met het verduurzamen van ons woningaanbod.”

B-label

Woningstichting Anna Paulowna is daar al zo’n vijf jaar mee bezig. „Uiteindelijk moeten onze woningen allemaal minimaal een B-label hebben. Nu nog zijn er huizen met D- of E-labels, dus daar valt nog een hoop winst te halen.”

In de kern worden dit jaar honderd woningen aangepakt, komend jaar staan er nogmaals honderd woningen op de nominatie. „Het gaat dan om de wijk hierachter; Geerligslaan, Van Wijkstraat en de Stammesstraat.”

Het betekent een behoorlijke ingreep voor woningen die pak ’m beet vijftig jaar oud zijn. „Nieuwe daken en dakpannen, aanpak van de spouwmuren en vloerisolatie. We vragen aan huurders om 65 procent van de verwachte besparing mee te betalen.”

Animo

De animo voor verduurzamen van de woningen groeit. „Zeventig procent van de bewoners moet akkoord zijn en daarvoor was goed overleg nodig. Waren soms meerdere gesprekken nodig. Nu komen de goede berichten door. Huurders vragen ook ’wanneer komen jullie bij ons?’.”

Aanzicht

Woningstichting Anna Paulowna gebruikt de verduurzaming van het woningbestand ook om een wat ’eenvormige’ wijk anders aan te kleden. Broxterman: „Dus maakt de gele betimmering plaats voor zink, lei, kunststof. Dan wordt het aanzicht een stuk leuker.”

Noordhollands Dagblad

300 Reacties op een huurhuis, in de grote steden is dat nog veel meer het geval.
    Begrijpelijk want er komen iedere maand 8 a 9000 migranten bij die allemaal een huis, inboedel, geld en een ziektekostenverzekering wordt beloofd en als het ze de 1e keer niet lukt komen ze gewoon weer terug, net zolang tot hun bedje gespreid is en Jan de Autochtoon is het haasje.