Johan Paul de Groot (CU) verlaat Hollands Kroon voor Ermelo. Dat heeft niets met het geloof te maken, maar wel met kilometers

• zondag 8 november 2020

HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF

De fractievoorzitter van de ChristenUnie (CU) Hollands Kroon die van Wieringerwerf naar Ermelo verhuist... Volgens raadslid en oud-wethouder Johan Paul de Groot (47) heeft het niets met geloof te maken. Wel met kilometers.

Lydia Jasper 7-11-2020

Binnen de zogenoemde Bijbelgordel. die dwars door Nederland loopt, heeft de CU meer aanhang dan in andere gemeenten. Voor Johan Paul de Groot die ruim twintig jaar in de Wieringermeer heeft gewoond, is dit geen reden om naar Ermelo - aan de rand van die Biblebelt - te verhuizen. Zijn opvolger is nog niet bekend, maar op 28 januari neemt De Groot afscheid van de gemeenteraad van Hollands Kroon.

Voor mijn partner Mieke scheelt het enorm in de reistijd, want zij werkt in Almere”, legt hij uit. „Voor mij maakt het niet zoveel uit: Wieringerwerf of Ermelo. Toen we een cirkel trokken vanuit Almere en Haarlem - waar ik werk op het Provinciehuis - kwamen we hierop uit. Dan is de natuur daar een pluspunt, ik hou van wandelen en fietsen.”

De verhuizing is gepland tussen kerst en oud en nieuw. De dozen met etiketten ’boeken’ en ’kleding’ staan opgestapeld in de gang. Verontschuldigingen ook. Want omdat er al het een en ander is ingepakt, ziet het huis er even wat minder gezellig uit.

Samenstroomkerk

De Groot woont sinds 2017 naast de Samenstroomkerk aan de Terpstraat in Wieringerwerf. Daarvoor had hij een huis in Kreileroord. „Ik woon hier prachtig en centraal. Heerlijke plek.”

Supermarkten op loopafstand. De nieuwe Lidl aan de overkant van de weg noemt hij gekscherend ’zijn koelkast’. Zijn achtertuin grenst aan het grasveld van de kerk, waardoor hij ’een park’ tot zijn beschikking heeft.

Hij is geboren en getogen in Arnhem en bracht zes maanden van zijn militaire dienst door op vredesmissie in voormalig Joegoslavië. Hij woonde enige tijd op een zeiljacht, waarna hij via diverse omzwervingen zijn eerste vrouw ontmoette. Van 1999 tot 2017 woonde hij in Kreileroord.

„Mijn dochter Myrthe en zoon Josha zijn volwassen - twintig en achttien - maar ik vind het jammer om ver bij ze uit de buurt te gaan wonen. We eten nu drie dagen in de week met elkaar. Dat is niet meer vanzelfsprekend. Miekes minderjarige zoon Manel gaat met ons mee.”

Ondanks zijn verhuizing zal hij nog geregeld in de provincie opduiken. „Vanwege het advieswerk dat ik op het Provinciehuis doe voor de ChristenUnie ben ik geregeld onderweg. Door werkbezoeken kom ik overal. Het is de kunst om te achterhalen waarom mensen boos zijn. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken wanneer er ergens iets speelt, maar je kunt wel kiezen voor de minst kwade oplossing of optie.”

Datacenters

Want als iemand ergens last van heeft, moet er een uitleg zijn. Waarom iets zo wordt geregeld of uitgevoerd. „In Hollands Kroon is dat niet helemaal goed gegaan met de datacenters en de windmolens. Om te consumeren - zodat inwoners televisie kunnen kijken of hun computer kunnen gebruiken - moet je stroom produceren. Dat moet ook ergens gebeuren, zelfs al wil je dat niet op je eigen gebied.”

De datacenters hebben volgens hem wel Hollands Kroon uit de rode cijfers gehouden. „Het heeft ons financieel geholpen. De gemeente sluit de begroting al jaren positief af mede vanwege de leges die betaald zijn voor de bouw van de datacenters. Voor andere gemeenten is dat een stuk lastiger geweest. Ik denk wel dat je je bij de windmolens kunt afvragen of het niet een keer genoeg is. De provincie Noord-Holland moet jaarlijks 685,5 megawatt produceren en in Hollands Kroon wordt 450 megawatt opgewekt. Dat is dus twee derde van de energievraag. Voor een eerlijke verdeling van de lusten en de lasten zou ik zeggen dat andere gemeenten nu aan de beurt zijn.”

Bouwplannen

De Groot is vanaf 2007 actief in de lokale politiek. „Ik vond dat een aantal toekomstige bouwplannen geen goed idee waren. Waaronder dus voor Kreileroord. Als je een verschil wilt maken, dan moet je meepraten. In 2008 ben ik lid geworden van de commissie bestuur en financiën.”

Door de koers die de CU inzette, voelt hij zich thuis op die plek. Hij omschrijft zichzelf als ’liberaal’ in zijn geloof. „Er is steeds meer ruimte voor het debat”, meent De Groot. „Het is fijn om uitgedaagd te worden en in gesprek te zijn. Het gaat niet meer om de uitkomst, maar om de dialoog. Voor mij is zoiets als een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht geen punt van discussie, dat is vanzelfsprekend. Op een aantal ethische thema’s - noem bijvoorbeeld euthanasie - neemt de CU een steeds meer open houding aan. Op het punt van groene onderwerpen kunnen we ons meten met GroenLinks. De CU is sinds een jaar of tien, vijftien veel meer vooruitstrevend geworden. De kerk in de traditionele vorm neemt een minder prominente plaats is.”

Wiringherlant

In het jaar voor de gemeentelijke fusie stak hij zijn vinger op toen er na het vallen van de coalitie een nieuwe wethouder nodig was. „Dat jaar was cruciaal voor de Wieringermeer, omdat nieuwbouw voor scholengemeenschap Wiringherlant op de agenda stond. Voor de fusie moest dat traject worden afgerond, omdat anders de kans bestond dat die nieuwbouw er niet zou komen.”

De goedkeuring kwam erdoor. „Op oudjaarsdag werd het akkoord op het definitief ontwerp ondertekend. Het bouwwerk is er in razend tempo gekomen. Halverwege 2012 stond het er. Je kunt je afvragen hoe het verder zou zijn gegaan als dat niet was gelukt. Of een spin-off als sportcampus De Terp dan ook van de grond zou komen.”

Hij omschrijft de gemeenteraad van 2014-2018 als ’wat conservatiever’ als de groep volksvertegenwoordigers die er nu zit. „In het begin liep het wat stroef, maar iedereen komt wat meer los. De leden zitten er allemaal met de beste bedoelingen, voor het algemeen belang. Dat is helemaal niet vanzelfsprekend.”

Initiatieven

Maar de gemeenteraad is niets zonder de inwoners van de gemeente. „Als je het alleen al afzet tegen totale aantallen. Of je het nu hebt over 29 mensen of over 49.000 inwoners. Dan schat ik in dat bij die laatste groep meer kennis en ervaring zit. Vanuit de bevolking ontstaan prachtige initiatieven. Die ideeën zullen we nu en de komende jaren hard nodig hebben.”

Dat de CU in de gemeenteraad maar een zetel heeft, hoeft volgens hem geen belemmering te zijn om goed werk te verrichten. „Als je een positie hebt waarin je iets kan betekenen dan moet je daarin ook je verantwoording nemen.”

Dirigent

Johan Paul de Groot is ook dirigent van beroep. Hij begeleidt IKK Vergutas uit Heerhugowaard en het parochiekoor van de Sint Martinus in Bovenkarspel. Ook bespeelt hij vrijwillig het orgel van de Samenstroomkerk in Wieringerwerf.

Noordhollands Dagblad

Heeft deze man nog tijd om te ademen?
    Als ik dit allemaal zo lees kan het niet in 24 uur.

"Door de koers die de CU inzette, voelt hij zich thuis op die plek."
    Als de CU 1 ding heeft bewezen afgelopen regeerperiode is dat het een partij geworden is die tegen het Marxisme/Communisme aanschurkt en dat is voor gelovigen geen fijn idee.
    Marxisme, Communisme, Maoïsme is gepaard gegaan met tientallen miljoenen slachtoffers heeft de geschiedenis ons geleerd.
    Iets over na te denken J.P de Groot?????

Unknown zei

Johan Paul meegemaakt als dirigent van het koor Vergutas.
    Het was/is een dirigent die alles op alles zet om een fantastisch optreden samen met het koor neer te zetten. De energie straalt van hem af. Jammer voor het koor Vergutas dat hij stopt, maar begrijpelijk. Het is een eind rijden Ermelo/Heerhugowaard.
    Dat heb ik wel gemerkt, want wij zijn verhuisd van Heerhugowaard naar Harderwijk..steenworp afstand van Ermelo.
    In de omgeving ga ik zeker weer naar een koor zoeken. En wie weet vind ik een koor waar Johan Paul dirigent is.

Unknown, kunnen we het privé leven van J.P.de Groot privé houden?
    Mijn ervaring met J.P. de Groot in zijn hoedanigheid als fractievoorzitter van de Christen Unie waren negatief. Veel beloven maar als puntje bij paaltje komt zijn de leden van de C.U. niet thuis.
    Zo ook Andre Rouvoet, ook CU. die van alles beloofd maar vervolgens zijn afspraken niet nakomt. Het zijn allemaal gladde, onbetrouwbare persoontjes bij de Christen Unie, een heel eng partijtje. De mond vol over het geweldige Christendom en vervolgens geen hand uitsteken voor de duizenden Christenen die jaarlijks in Afrika worden vermoord.

Iedereen mag het zeggen! Groot is een eng mannetje.