Conservatisme en vrijheid onderwijs in Nederland. Een gesprek met Bart Jan Spruyt

• maandag 16 november 2020
  • Categorie:
  • Jelle van Baardewijk in gesprek met historicus, journalist en docent Bart Jan Spruyt over het conservatisme in Nederland en de staat van het onderwijs.

16-11-2020

Jelle van Baardewijk in gesprek met historicus, journalist en docent Bart Jan Spruyt over het conservatisme in Nederland en de staat van het onderwijs. “Wij kunnen niet met elkaar nadenken over de vraag hoe burgerschapsonderwijs eruit moet zien op onze middelbare scholen.”

In zijn nog te verschijnen boek beschrijft Spruyt de geschiedenis van een reformatorische school in Rotterdam. Dat thema is nu uiterst actueel. Zelf heeft Spruyt goede ervaringen met de reformatorische school waar hij les heeft gehad. “Ik ben er ontzettend gelukkig geworden.” Hij begrijpt de kritiek op minister Slob en de ophef omtrent de vermeende anti-homoverklaringen die ouders bij bepaalde scholen moeten tekenen niet. “Je mag vanuit je geloof een andere visie hebben op de oorsprong en zin van het leven, en op seksualiteit. Als je er maar ook bij vertelt wat mainstream is.” Over het debat dat volgde was Spruyt niet te spreken. “Wij kunnen niet met elkaar nadenken over de vraag hoe burgerschapsonderwijs eruit moet zien op onze middelbare scholen.” Spruyt ziet zichzelf als conservatief. Wat hij daaronder verstaat? “Je kunt zeggen: het is een mentaliteit, een houding, of een politieke filosofie.” In algemene zin bestaat het conservatisme uit een groep denkers die in verzet tegen bepaalde aspecten van de modernisering en de Franse Revolutie zeggen dat het niet intelligent is om een samenleving from scratch opnieuw op te bouwen. Spruyt: “Er zijn bepaalde noties over het menselijk leven of over politieke vormgeving waar je aandacht voor moet houden.” Deze belangrijke elementen zijn volgens Spruyt gedeelde waarden en het besef dat je in een traditie staat. Een van de grote inspiratoren van het conservatisme in Nederland is de onlangs overleden Britse filosoof Roger Scruton. Spruyt: “Wat je van Roger Scruton kon leren is dat conservatisme als politieke filosofie geschraagd werd door een levensbeschouwing.” Het gaat samen met een esthetisch en religieuze oriëntatie. Vaak wordt de stroming als rechtse aangeduid, maar dat is volgens Spruyt niet terecht. Er zijn op dit moment niet echt conservatieve partijen in Nederland, “het is een blijvende leemte”. Wel probeert Spruyt in zijn werk als onderwijzer deze houding te praktiseren door de traditie te verbinden met wat er nu speelt. “Onderwijs heeft maar één geheim: hou van je leerlingen en hou van je vak” -- 0:39 Introductie boek en werk van Spruyt 2:29 Kun je wat vertellen over het boek dat je hebt geschreven 4:40 Hoe heb jij naar de discussie omtrent reformatorische scholen gekeken? 8:10 Jij zegt eigenlijk de reformatorische school in het zonnetje? “Ik ben apetrots op die school; ik ben er ontzettend gelukkig geworden.” 12:41 Wat is eigenlijk een conservatief denken? 14:44 Welke noties moet je in het leven proberen vast te houden? 17:43 Denk je dat nadenken over de natuur en ecologie ook bij de conservatieve agenda hoort? 25:54 Hoe ziet conservatieve politiek eruit? Wat vind je bijvoorbeeld van de vrije markt? 28:45 Welke politieke partij is nou echt conservatief? 33:47 Hoe kijk jij vanuit een conservatieve lens naar het coronabeleid? 38:04 “Onderwijs heeft maar één geheim: hou van je leerlingen en hou van je vak” 42:28 Is de botsing tussen orthodoxie en moderniteit ook bij islamitische scholen mooi? 44:13 Hoe kijk je terug op je samenwerking met Wilders en de forse islamkritiek van hem? -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de VU, Centrum Ethos en Filosofische School Nederland.