Tocardo uit Wieringerwerf blaast nieuw leven in turbines Oosterscheldekering

• dinsdag 13 oktober 2020
  • Categorie: , ,
  • De tien getijdenturbines in de Zeeuwse Oosterscheldekering zijn in het bezit gekomen van Tocardo uit Wieringerwerf.

De stroom opwekkende turbines zijn een jaar geleden stil gezet na het faillissement van Oosterschelde Tidel Power 2 BV. Volgens directeur Andries van Unen van Tocardo blijft de installatie in de Oosterscheldekering en gaat hij weer doen waarvoor hij is gemaakt: stroom leveren. Met gegadigden wordt overleg gevoerd over de afname van de opgewekte energie. De juridische overdracht van de installatie bestaande uit een frame met twee keer vijf turbines is op 1 november.

Grootste

De turbines hebben bij elkaar een capaciteit van 1,25 megawatt. Daarmee is het de grootste installatie voor getijdenenergie ter wereld. In 2016 zakten de turbines voor het eerst in de Oosterschelde. Tocardo is met de verwerving ervan een ’etalage rijker’. Het bewijst ’dat getijdenenergie werkt’, aldus Van Unen. Kortgeleden zijn de turbines getest waarna de stroommeters meteen uitsloegen. Van Unen: ,,Dat deed me iets, het was een emotievol moment. Het toont aan hoe robuust de apparaten zijn.’’

De timing van de transactie kan voor de onderneming niet op een beter moment komen, aldus Van Unen. ,,In het bijzonder omdat de politiek, zowel landelijk als regionaal, hernieuwde aandacht heeft voor getijdenenergie. Minister Wiebes (economie en klimaat) is bezig met het opstellen van een routekaart voor in water opgewekte energie tot 2030. Eind dit jaar moet het klaar zijn.’’

Faillissement

Tocardo maakte vorig jaar een doorstart na zelf door een faillissement te zijn getroffen. Het in Wieringerwerf gevestigde bedrijf werd overgenomen door de Britse ondernemingen Hydro Wing en QED Naval Ltd. Zelfstandig lukte het Tocardo niet om de markt te veroveren vanwege de overheersende rol die de zon- en windenergiemarkt aan de dag legt, liet Van Unen vorig jaar weten.

Aan de ontwikkeling van de waterturbine is vijftien jaar gewerkt. In 1997 kocht Teamwork Technologie het ontwerp voor een dergelijk apparaat en stopte miljoenen euro's in de ontwikkeling ervan. Uit de activiteiten ontstond in 2008 Tocardo waar later tal van investeerders instapten. In 2018 kwam het bedrijf in de problemen wat leidde tot een faillissement. Dankzij een groep Nederlandse investeerders kwam het tot een doorstart. Vervolgens ging het een jaar later opnieuw fout waarna de Britten in beeld kwamen.

Klein bedrijf

Op de vraag of er meer getijdenturbines in de Oosterscheldekering komen, antwoordt Van Unen: ,,Wij gaan die kar niet trekken. Tocardo is een klein bedrijf en de complexiteit om het allemaal te regelen is groot. We staan er voor open, maar gaan niet de leiding nemen.’’

Noordhollands dagblad