‘Criminaliteit voorkom je niet met een slachtofferindustrie’. Een gesprek met Marcel van de Ven

• vrijdag 30 oktober 2020
  • Categorie:
  • Jelle van Baardewijk in gesprek met oud stadsmarinier Marcel van de Ven.

30-10-2020

Jelle van Baardewijk in gesprek met oud stadsmarinier Marcel van de Ven. “Je moet naar de krachten in de samenleving, die moet je weten te mobiliseren.”

Zo’n vijftien, zestien jaar geleden, zo vertelt Van de Ven, waren grote delen van Rotterdam onveilig. Er was veel problematiek rondom jongeren. “Daar is de functie stadsmarinier uit geboren. Dat is eigenlijk een topambtenaar die anders dan anderen met de poten in de klei, echt in de haarvaten in de samenleving, aan de slag gaat.” Dat betekent: in de wijk in een pand zitten, bewoners, ondernemers en andere instellingen spreken en zo problemen aanpakken. “Echt een spil middenin de samenleving.” Een stadsmarinier zit er namens de burgermeester. Hij heeft contact met de driehoek, maar om tot actie over te gaan hoeft hij niet eerst door een bureaucratische molen. Dat leidt tot sneller handelen. Van de Ven: “Soms moet je direct anticiperen of reageren.” Veiligheid is daarbij geen doel op zich. Als het economisch, ruimtelijk en sociaal goed geregeld is, zo vertelt Van de Ven, “dan is leefbaarheid de uitkomst”. In dit gesprek vertelt hij over enkele projecten, zoals in Feyenoord waar hij een grote groep probleemjongeren aan werkervaring hielp, en op bedrijventerrein de Spaanse polder, waar liefst 28 criminele bedrijven zijn vertrokken. Van de Ven heeft kritiek op hoe de criminaliteit vaak wordt aangepakt. “Het riekt naar een soort slachtofferindustrie. Veel organisaties ontlenen hun bestaansrecht aan het feit dat die problemen bestaan.” Er is sprake van ‘institutionele wereldvreemdheid’, zoals hij het noemt. Men weet nauwelijks wat er feitelijk speelt. “Het is veel praten over maar weinig praten met.” Op het moment is Van de Ven werkzaam binnen de wereld van transport en infrastructuur. Daar brengt hij dezelfde methode in de praktijk: “Je moet werelden verbinden.” Van de Ven kijkt wat er speelt bij diverse partijen en brengt deze bij elkaar om criminaliteit tegen te gaan. “Je gaat naar de krachten in de samenleving. Die moet je weten te mobiliseren. Dan ontstaat er beweging en vormen die je aan de voorkant nooit had kunnen bedenken.” -- 0:56 Je bent oud stadsmarinier. Wat is een stadsmarinier? 2:45 En waar werkte je, onder de mensen? 4:32 Je zit middenin de wijk. Ging je ook wel eens uit eten met criminelen? 7:15 Ik kan me voorstellen dat de burgermeester liever niet werkt met iemand die zo’n licence to operate heeft zoals een stadsmarinier, toch? “Ik denk dat het andersom is” 10:34 Kun je een voorbeeld noemen van dossiers die een stadsmarinier geslaagd oppakt? 18:29 “Het riekt naar een soort industrie, een slachtofferindustrie” 21:40 Zitten de successen van stadsmariniers ook op het niveau van de grotere criminelen en het drugscircuit? 33:03 Lost dit model echt problemen op als je het in het land zou uitrollen of is het vooral lokale interventie? 37:01 Anekdote over de confrontatie met een grote jongen uit de criminele wereld 40:48 Je bent nu een soort stadsmarinier voor de wereld van infrastructuur en logistiek. Zeg ik dat goed? 45:28 Dus PostNL schept zelf de situatie waardoor mensen kwetsbaar zijn voor criminaliteit? -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van journalist Paul van Liempt, filosoof Ad Verbrugge en David van Overbeek