’Goedkoop groen huis onhaalbaar’

• woensdag 30 september 2020
  • Categorie: , , ,
  • Amsterdam - Met het afblazen van de ’gebouwgebonden financiering’ is totaal onduidelijk geworden hoe mensen met weinig geld straks verplicht hun eigen woning moeten verduurzamen. 30-9-2020

Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) moet snel met een alternatief komen om huisbezitters niet in een moeras van schulden weg te laten zakken, eisen consumentenorganisaties.

Terwijl Nederland zich maandagavond richtte op de door premier Rutte aangescherpte coronaregels, viel op de achtergrond relatief stilletjes het fundament dat het verduurzamen van woningen betaalbaar moest maken. Te complex en praktisch onuitvoerbaar, zo schreef de minister aan de Tweede Kamer.

Geen verrassing, zo reageren Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond en Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) dinsdag. „Leuk bedacht, maar niet werkbaar”, stelt woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond over gebouwgebonden financiering. „Kennelijk mislukken financiële constructies die de overheid bedenkt en aan de markt overlaat altijd, hoor ik onze experts zeggen.”

Simpel gezegd zouden volgens het plan kredietverstrekkers hun lening niet aan de huiseigenaar, maar aan de woning zelf verstrekken. Als het huis in de toekomst verkocht zou worden, zou de koper het aflossen van de vorige eigenaar overnemen. In de praktijk is dat echter niet mogelijk.

’Tekentafelplan’

Woordvoerder Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis spreekt van een ’tekentafelplan’, waar op voorhand al vragen over waren. „Mensen die niet extra kunnen lenen kun je niet verder in de schulden steken. Hier word je door de overheid gedwongen om met een lening te verduurzamen.”

„Maatregelen zoals isolatie en zonnepalen: vooral doen. Is het niet voor het milieu, dan wel voor de eigen portemonnee”, stelt wetenschappelijk medewerker Marcel Warnaar van het Nibud. „Maar aardgasvrij en energieneutraal kan gewoon niet uit met een lagere energierekening.”

Nibud en Consumentenbond pleiten voor meer duidelijkheid. „Een huiseigenaar moet eerst weten: wat gebeurt er precies in mijn wijk en wat kost het? Pas daarna komt de vraag: hoe financier ik dit?”, zegt Warnaar. Volgens hem kan het niet anders dan dat de overheid moet bijleggen. „Het is efficiënter dit via subsidie te regelen.”

Noodhollands Dagblad

Ouderen met een eigen redelijk recente woning met een klein pensioentje die nog een gering aantal jaren te leven hebben moeten voor ongeveer €50.000,00 investeren in het groen maken van hun woning. Dus die mensen betalen per huishouden per jaar ongeveer €10.000 per resterend levensjaar(bij 5 jaar leven), nog buiten hun vaste energiekosten en andere vaste lasten.
    Voor wie het niet wil geloven, vraag bij diverse bedrijven offertes op en kijk meteen dan naar hoogte van de subsidie voor isoleren, glas, warmtepomp, enz. Een hybride warmtepomp is geen optie want die werken beneden de 4 graden niet meer.
    Hoe kan je het verzinnen.

Hoe kan je het verzinnen als extreem linkse regering.