Over de tweede helft van dit jaar moet Den Helder 21 statushouders aan een woning helpen. In totaal een kleine zestig

• zaterdag 29 augustus 2020
  • In de marinestad moeten over de tweede helft van dit jaar eenentwintig statushouders worden gehuisvest. Dat heeft de provincie Noord-Holland de gemeente Den Helder gemeld.

Burgemeester en wethouders schrijven dat aan de gemeenteraad in antwoord op vragen van de PVV. De fractie had gereageerd op een artikel waarin wethouder Tjitske Biersteker zegt dat Den Helder door de coronacrisis een achterstand van achtendertig te huisvesten statushouders heeft opgelopen. Toen was nog niet bekend hoeveel het er in de tweede helft van dit jaar zouden zijn.

Valt mee

Volgens de PVV pikken asielzoekers woningen in waar anderen al jaren op zitten te wachten. Dat valt reuze mee, zegt het college. Woningstichting Den Helder, dat het gros van de statushouders huisvest, biedt jaarlijks vijf- tot zeshonderd woningen te huur aan, zegt het college. ’Hiervan wordt zo’n twee tot vijf procent toegewezen aan statushouders. Theoretisch zou dit betekenen dat de gemiddelde wachttijd voor andere woningzoekenden zo’n twee tot vijf procent langer wordt’, antwoorden burgemeester en wethouders.

Weigeren

De fractie wilde ook weten hoe vaak statushouders een woning weigeren of niet komen opdagen. Het college antwoordt: ’In 2018 was er sprake van één woningweigering. De woning (een flat) werd geweigerd vanwege medische omstandigheden. Na het opvragen van medisch advies bleek de woningweigering terecht. Daarnaast zijn in 2018 twee woningen aangeboden aan gezinnen die inmiddels door het COA aan een andere gemeente waren gekoppeld voor huisvesting.’’ Vorig jaar waren er geen woningweigeringen, dit jaar is er (nog) geen woning geweigerd. Als een woning wordt geweigerd, wordt het aan de volgende statushouder op de lijst aangeboden’ vertelt het college.

Actief

Over heel het jaar 2019 stonden 10.690 personen op de wachtlijst. Van dat aantal was actief woningzoekend. De gemiddelde wachttijd hangt volgens de gemeente af van een aantal factoren, zoals woonwensen, en of men economisch gebonden is aan de gemeente Den Helder. In het algemeen heeft de coronacrisis geen gevolgen gehad voor het huisvesten van woningzoekenden, antwoordt het college. ’Het aanbieden en het toewijzen van woningen vindt normaal doorgang.’

Grote gezinnen

Directeur Robbert Waltmann van Woningstichting Den Helder had gezegd dat het moeilijk is om statushouders met grote gezinnen te huisvesten, omdat er niet veel geschikte woningen zijn. PVV wilde weten hoeveel grote gezinnen (vanaf drie kinderen) de afgelopen jaren moesten worden gehuisvest en hoe de huisvesting voor hen is of wordt gerealiseerd.
    In 2018 waren het er twee, vorig jaar waren het er vier en dit jaar is één gezin gehuisvest. Twee andere grote gezinnen staan op de wachtlijst.

Baan

PVV wil dat het college ’in onmiskenbare bewoordingen’ aan de rijksoverheid duidelijk maakt dat de opvang van vluchtelingen in de eigen regio gestimuleerd moet worden. En dat maatregelingen moeten worden genomen om de toestroom van asielzoekers naar Nederland in te dammen. Dat gaat niet gebeuren, zeggen burgemeester en wethouders: ’We hebben ons te houden aan onze taakstelling voor het huisvesten van statushouders.’
    Noordhollands Dagblad

"Gegevens over werk- en denkniveau van asielzoekers zijn niet beschikbaar, zegt het college. Ook wordt niet geregistreerd hoeveel statushouders dit jaar een baan hebben en hoeveel er in de bijstand zitten."

Natuurlijk heeft geen van die zogenaamde statushouders, wat in feite gewoon migranten zijn die in luilekkerland aangekomen zijn, betaald werk en mochten ze dat al hebben dan zijn het gesubsidieerde baantjes. Is wel weer goed voor de statistieken.

Er komt een tijd dat de wal het schip keert.
    Gewoon de statushouders een woning geven naast wethouders of gemeenteraadsleden, dan is het zo over.